Wednesday, September 2, 2015

Tindakan polis memanggil penganjur perhimpunan Bersih 4 adalah tidak perlu, kata Nazri Aziz

 



KUALA LUMPUR, 2 Sept - Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz yang juga bekas menteri undang-undang menganggap tindakan polis memanggil penganjur perhimpunan Bersih 4 hujung minggu lalu ke Bukit Aman untuk disoal siasat adalah sebagai tindakan tidak perlu.

Akta Perhimpunan Aman 2012 yang dibuat diperbolehkan untuk perhimpunan itu berlangsung dengan syarat ia dilakukan secara aman dan tanpa kekerasan.

 "Ia dilihat sebagai aman, dan kini ia telah berakhir. Kita sudah ada undang-undang yang mengawal demonstrasi secara aman, dan ini telah diterima dan diluluskan oleh Parlimen," katanya kepada Malaysian Insider dalam temu bual petang semalam.

 "Jika mereka mahu untuk meluahkan pendapat mereka secara aman, silakan. Terdapat undang-undang yang berurusan dengan  mengenainya.

 "Saya salah seorang penyokong kebebasan bersuara di negara ini, dengan syarat anda terus di sebelah kanan undang-undang," kata Nazri.

 Ahli parlimen Umno itu berkata, perhimpunan Bersih aman menunjukkan bahawa Barisan Nasional (BN) menghormati konsep demokrasi dan juga membenarkan perbezaan pendapat.

 Nazri juga menafikan dakwaan bahawa perhimpunan tersebut telah dihadiri oleh majoriti orang bukan Melayu, dengan mengatakan bahawa dia percaya bahawa bangsa bukan satu isu dalam perhimpunan hujung minggu tersebut.

 "Tiada apa mengenai perkauman, ia hanya mengenai isu, hanya mengeluarkan pendapat tentang sesuatu.

 "Malah saya rasa dengan memakai kuning ia menunjukkan 80,000 orang yang mengambil bahagian menghormati royalti, kuning adalah lambang royalti," kata Nazri dengan tersengeh. 

Difahamkan, polis akan menyoal tujuh individu dari kumpulan reformasi pilihan raya Bersih 2.0 perhimpunan hujung minggu lalu lewat hari ini.

 Anggota sekretariat Bersih 2.0, Mandeep Singh Karpall mengesahkan bahawa kesemua tujuh telah dipanggil ke Bukit Aman untuk membantu dalam siasatan polis di perhimpunan hujung minggu secara haram. sumber

No comments:

Post a Comment