Thursday, September 17, 2015

Selepas himpunan polis jadi tempat mengadu


Anne Muhammad


 

Sehari selepas Himpunan Rakyat Bersatu berakhir semalam, balai polis pula menjadi tumpuan pihak yang terasa dengan apa yang berlaku semalam.

Di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi di Kuala Lumpur hari ini Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng muncul membuat laporan kerana mendakwa acara digelar "himpunan baju merah" itu bersifat perkauman.

"Kami meminta polis menyiasat pelbagai kenyataan dan kata-kata provokasi terhadap kaum dan agama lain yang dilakukan oleh peserta himpunan baju merah," katanya kepada pemberita diluar balai polis itu.

Beliau turut mendesak agar pihak polis menangkap peserta perhimpunan yang mencederakan anggota polis dengan objek keras.

Lim yang mendapat pendidikan undang-undang itu berkata peserta perhimpunan semalam juga menggelar anggota polis yang bertugas sebagai "barua Cina".

"Saya turut meminta polis menyiasat plakad fitnah yang dibuat oleh sesetengah peserta himpunan itu yang mengaitkan Penasihat DAP Lim Kit Siang dengan insiden 13 Mei," katanya.

Tiada kena mengena

Ahli Jawatankuasa Pemuda Sosialis DAP Wilayah Persekutuan, Dic Lai Chun Chian pula membuat laporan mengenai peserta perhimpunan yang membawa plakad mendesak kerajaan memasuhkan sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC).

Kata Lai, plakad seumpama itu sepatutnya tidak dibawa dalam perhimpunan tersebut.

"Ia tidak sepatutnya dijadikan satu bahan sewaktu pengajur kata perhimpunan aman itu berlaku," katanya.

Laporan itu dibuat di Balai Polis Dang Wangi pada jam antara 1.30 sehingga 2 petang ini.

Semalam pemimpin Pemuda MCA turut mengemukakan aduan kepada polis atas tindakan peserta perhimpunan yang didakwa mereka menghasut.

Naib Ketua Pemuda MCA, Nicole Wong berkata peserta perhimpunan itu membawa sepanduk memaparkan kata-kata meminta SJKC dihapuskan.

Himpunan Maruah Rakyat dianjurkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan sebagai tindak balas terhadap BERSIH 4 yang didakwa mereka menghina pimpinan negara.

Antara insiden yang menaikkan kemarahan mereka ialah tindakan beberapa peserta BERSIH 4 memijak gambar - diubah suai - memaparkan Datuk Seri Najib Razak berpelukan dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Kata Wong perhimpunan berkenaan tidak ada kena mengena dengan isu SJKC.

Mereka ingkar arahan

Sementara itu, Pengerusi Pertubuhan Majlis Jalinan Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM) Abdul Rani Kulup Abdullah juga tidak mahu ketinggalan.

Beliau yang memang terkenal dengan kekerapan membuat laporan polis, hari ini sekali lagi bertindak sama.
Sasaran Abdul Rani ialah kumpulan Otai Reformasi yang didakwanya mencetuskan provokasi melalui satu rakaman video.

Katanya rakaman tersebut menggesa peserta perhimpunan baju merah tidak melalui Jalan Petaling atau akan berdepan dengan Otai Reformis.

Abdul Rani tidak menolak kekecohan yang berlaku di Petaling Street semalam ada kena mengena dengan kenyataan yang dikeluarkan Otai Reformis.

"Saya tidak nampak ada provokasi apa-apa dalam perhimpunan semalam.

"Kemungkinan kekecohan semalam ada kaitan dengan video yang dikeluarkan oleh Otai Reformis. MJMM minta polis siasat mereka ini," katanya.

Ditanya mengenai segelintir peserta perhimpunan yang membawa plakad berbaur perkauman Abdul Rani berkata, mereka yang terbabit mengingkari arahan.

"Kita sudah minta jangan bawa, saya minta polis siasat yang bawa plakad itu," katanya.

No comments:

Post a Comment