Tuesday, September 8, 2015

Kenapa akaun Larry Low di Switzerland dibekukan?

EKSKLUSIF - Akaun Larry Low di Switzerland dibekukan

Satu penemuan baru mengejutkan telah muncul, berikutan pembekuan akaun 1MDB yang berkaitan dengan pihak berkuasa Switzerland minggu lalu, Sarawak Report telah difahamkan.

Bahawa salah satu daripada beberapa individu yang akaunnya telah dibekukan ialah Larry Low Hock Peng (gambar), bapa hartawan jutawan belia, Jho Low.  


Jumlah wang yang terlibat, mengikut kenyataan rasmi pejabat Peguam Negara Swiss sebagai 'beberapa berpuluh-puluh juta' dolar. Walau bagaimanapun, kami telah diberitahu jumlah sebenarnya  beratus-ratus juta.

Larry Low telah lama dianggap sebagai elemen utama di sebalik peningkatan cemerlang anaknya, lantaran hubungan rapat Jho dengan kawan sekolah Riza Aziz, yang membawanya ke dalam keluarga Najib / Rosmah dari kecil lagi. 

Seorang lagi anak lelaki Larry Szen Low juga banyak berkaitan dengan perniagaan abangnya dalam peranannya sebagai Pengarah Urusan Kumpulan firma keluarga Jynwel Capital. 


Jejak daripada Good Star Limited

Penyiasat percaya bahawa Larry Low merupakan sebahagian daripada laluan untuk wang asalnya disalurkan keluar 1MDB dalam perjanjian usaha sama pertamanya dengan PetroSaudi pada tahun 2009.  

US $ 700 juta telah dikeluarkan daripada pelaburan awal 1MDB, USD 1 bilion , di bawah samaran bahawa ia adalah satu pembayaran balik pinjaman oleh PetroSaudi kepada anak syarikat usaha samanya.  


Wang itu mulanya pergi kepada syarikat Good Star Limited dan telah dibayar ke dalam akaun yang dibuka pada hari selepas persetujuan di RBS Coutts bank di Zurich.


 Sejumlah USD330 juta lagi telah dibayar ke dalam Good Star Limited pada tahun 2011, menurut dokumen siasatan yang dikeluarkan oleh Sarawak Report pada bulan April dan dokumen dari PetroSaudi juga menunjukkan bahawa USD 160 juta lebih telah dibayar ke dalam Good Star Limited sebagai sebahagian daripada pinjaman Muharaba kepada PetroSaudi pada bulan September 2010 .  

Ini menjadikan jumlah wang sebanyak USD1.29 bilion yang pada mulanya masuk ke dalam akaun bank Good Star Limited, Coutts Zurich. 


1MDB dan PetroSaudi kemudiannya telah cuba untuk mengatakan bahawa Good Star Limited dimiliki oleh PetroSaudi.


Walau bagaimanapun, Sarawak Report mempunyai bukti kukuh bahawa pengawal sebenar adalah Jho Low sendiri.

Begitu juga, walaupun Jho Low sentiasa menafikan beliau mempunyai apa-apa kaitan dengan 1MDB atau usaha samanya PetroSaudi, dokumen yang lengkap dalam simpanan kami membuktikan bahawa dia adalah dalang di sebalik usaha sama antara kedua-dua syarikat.

Bukti penting daripada penyiasatan di Singapura, juga dikeluarkan oleh Sarawak Report April lepas, telah mengesahkan kaitan Good Star Limited dengan Jho Low dan membuktikan wang yang datang dari Good Star Limited kemudiannya mengalir ke dalam akaun peribadi Jho Low.

Cawangan  BSI bank Singapura telah memaklumkan kepada pihak berkuasa (lihat di atas) yang USD530 juta (USD528,956,027.05) dari akaun Good Star Coutts Zurich ke dalam akaun peribadi Jho Low di bank itu dalam satu siri bayaran selepas tawaran PetroSaudi.  

Namun, manakala bukti ini membuktikan bahawa Jho Low, 1MDB dan PetroSaudi telah berbohong apabila mereka mendakwa bahawa Jho Low tidak mempunyai penglibatan atau kepentingan dalam usaha sama atau Good Star, ia hanya mewakili sejumlah wang.


Sarawak Report kini dimaklumkan bahawa banyak daripada baki USD1.29bilion dari 1MDB diluluskan ke dalam akaun yang dikawal oleh ayah Jho, Larry Low di Switzerland.  


Baki yang berjumlah kira-kira USD760milion.


Kenaikan Cemerlang Jho Low dan Larry Low Enterpris

Persoalan USD700 juta  yang dihadapi penyiasat  ialah sama ada Larry Low bertindak sebagai perantara untuk penerima pihak ketiga wang itu?  
Jika ya, apakah destinasi akhir bagi bahagian besar wang yang telah dikeluarkan dari 1MDB secara licik yang telah mencetuskan pembohongan bertahun-tahun dan dirahsiakan oleh syarikat dan oleh penandatangan tunggal dan pemegang saham, Menteri Kewangan sendiri?  

Ia telah banyak dinyatakan dalam akhbar perniagaan yang Larry Low sendiri telah mengubah reputasi beliau pada tahun-tahun kebelakangan ini daripada dikenali sebagai ahli perniagaan yang agak berjaya, dapat menggalakkan anak-anaknya ke dalam pendidikan barat berfaedah, ke dalam pemain   berbilion dolar dengan usahanya sendiri .

Jho Low, dalam artikel-artikel sebelum ini cenderung untuk merujuk kepada dirinya sendiri dan keluarganya agak sederhana berbanding sebagai jutawan yang bertindak sebagai 'penjaga pintu' sebahagian daripada urusan perniagaan dengan mereka.

"Saya datang dari keluarga yang agak okay tetapi tidak ada tempat menjadi terkenal dan kaya ke tahap orang-orang yang saya biasanya menghabiskan masa dengan mereka yang juga adalah kawan saya yang sangat baik. Jadi secara amnya, saya biasanya berkhidmat mengatur segala-galanya, dan dengan itu nama saya tersebar di seluruh tempat. "[Star dalam talian]


Kebelakangan ini bagaimanapun keluarga ini cenderung untuk menggambarkan diri mereka sebagai jutawan generasi ketiga, yang menunjukkan bahawa ayah Larry telah membuat kekayaan dalam perlombongan sebelum mereka menetap di Pulau Pinang dan Larry juga telah mengubah nasib kedua untuk melonjakkan sikap boros Jho berbelanja  disekitar 'hotspot' di dunia.


"Dalam tahun remajanya-sebelum  kanser yang menakutkannya, Jho Low menjadi tajuk utama sebagai billionaire party boy. Tabloid penuh teruja melaporkan tentang  kegemarannya tentang Cristal (jenama arak), tab bar dalam puluhan ribu dolar dan malam liar di bandar dengan orang-orang seperti Paris Hilton, Kim Kardashian dan Usher.  Pada masa kini Low berusia 33 tahun, ahli bongsu daripada generasi ketiga salah satu keluarga yang terkaya di Malaysia dan ketua firma pelaburan keluarga, membuat berita atas sebab yang sama sekali berbeza. Sumbangan dermawan beliau "[Washington Post] 

Atau :


Seperti imejnya. Gelaran 'haiwan parti' mungkin akan melekat dengan Low, kini berusia 33 tahun, terima kasih kepada malam yang dihabiskan clubbing dengan Paris Hilton di Saint-Tropez pada tahun 2010. ... Pada tahun yang Low dan adiknya, Szen, menubuhkan Jynwel Capitol yang berdaftar di Hong Kong, firma penasihat  pelaburan keluarga. Terdapat jelas ada wang yang banyak untuk melabur. Datuk mereka Low Meng Tak dilahirkan di China, berhijrah ke Malaysia dan kemudian membuat kekayaan perlombongan  bijih besi dan membuat minuman keras di Thailand. Beliau kemudian menambah ladang getah, koko dan kelapa sawit di Malaysia. Beliau juga berkahwin dengan seorang peniaga kaya Thai. Ayah mereka, Low Hock Peng, atau Larry Low, meluaskan hartanah keluarga ke New Zealand, Amerika Syarikat dan UK "[Forbes Mac 2015]


Naratif kekayaan besar keluarga ini  mengejutkan kenalan di Pulau Pinang, yang tidak mempunyai bayangan sehingga baru-baru ini bahawa keluarga Larry Low merupakan antara keluarga terkaya di Malaysia.  

Satu rakan keluarga lama memberitahu Sarawak Report:

"Ayah saya kenal bapa Larry dan kami juga kenal Larry. Mereka adalah jutawan, jutawan ringgit, tetapi tidak bererti jutawan dolar dalam kategori salah satu keluarga yang terkaya di Malaysia. "

Bagi mereka yang mengenali cerita super-kekayaan keluarga Low  semata-mata bukanlah menjadi hal. Bagi mereka penulisan semula sejarah keluarga adalah satu percubaan untuk menyembunyikan super-kekayaan yang mendadak  dikaitkan dengan akaun bank yang kini dibeku berhubung dengan penyiasatan 1MDB di Switzerland.

1 comment:

  1. Saya Widya Okta, saya ingin memberi keterangan kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang sedang mencari untuk pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka sesiapa yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih tulen sekali dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa yang 6 kredit peminjam penipuan, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum i adalah pembebasan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menerangkan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam tempoh 24 jam yang i digunakan, Jadi saya membuat keputusan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik hubungan SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (widyaokta750@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete