Wednesday, February 3, 2016

Bila Husam Musa dedahkan perkara sebenar, ada yang marah ...

 



PAS tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor Datuk Husam Musa yang didakwa mengkritik parti secara terbuka berhubung isu hudud.

 Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat PAS pusat pada 13 Februari ini.

 "Dakwaan Husam mengatakan perbincangan hudud hanya membabitkan 3 individu dan tidak dimaklumkan kepada parti adalah tidak betul," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat jawatankuasa exco negeri di Kompleks Kota Darul Naim di Kota Baru, hari ini.

 Husam sebelum ini dilaporkan menggesa Amar dan Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan bertanggungjawab, termasuk mempertimbangkan meletak jawatan setelah gagal membawa usul pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1964 di Parlimen, bagi membuka laluan untuk pelaksanaan hukum hudud di Kelantan. – Bernama, 3 Februari, 2016.~ sumber

Komen al-Husseyn


Antara rungutan yang mahukan penjelasan
tentang isi kandungan pindaan yg di buat
 Dilaporkan bahawa Adun-adun Kelantan sendiri pun tak mendapat maklumat yang jelas mengenai apa isi kandungan pindaan Kanun Jenayah Syariah II 1993 yang akan dibuat.

 Khabarnya, ketika itu bendanya pun baru dicetak....nak percaya dengan maklumat ini terserahlah. Hanya mereka yg terlibat mengetahuinya perkara ini.

Dan bila yang terlibat yang mengetahuinya seperti Husam Musa dedahkan perkara tersebut, ada yang marah dan mahu ambil tindakan pula...

 Pada mulanya, sidang khas Dun Kelantan dijangka pada 29 Disember 2014 untuk meminda Kanun Jenayah Syariah II 1993. Mustapa Ali umumkan penangguhan kepada 'tarikh lain' susulan bandar Kota Bharu sudah dinaiki air beberapa hari lalu ketika itu.

  Mustapa Ali juga umumkan Taklimat khas kepada Pas Pusat mengenai pindaan draf Kanun Jenayah Syariah II oleh Kerajaan Negeri Kelantan yang dijadualkan pada Ahad 28 Disember juga ditangguhkan memandangkan ramai pimpinan Pas kemungkinan tidak dapat hadir kerana terlibat membantu mangsa banjir.


 Adalah dipercayai, penangguhan tersebut hinggalah ke hari ini…. taklimat khas kepada Pas Pusat tidak pernah berlaku! Kah! Kah! Kah!

 Seperkara yang menariknya ialah, pindaan tersebut dijadualkan pada siding Dun Kelantan pada 29 Disember. Macam mana nak dapat persetujuan JKPP apabila hanya pada 28 Disember inilah Kelantan baru bercadang nak bagi briefing kepada JKPP? Adakah JKPP sebagai 'rubber stamp'?

 Nak tanya seperkara.... apa jadi dengan laporan Husam tempohari? Pada 30 November 2015 dilaporkan Husam Musa mengakui sudah menyerahkan 'nota cinta' kepada anggota Dewan Harian Pas Pusat.

 Husam tampil dengan fakta dan bukti mengenai dakwaannya terhadap presiden PAS HJ Hadi yang pernah merancang bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan dengan Umno selepas PRU12 pada 2008.

 Husam juga telah mendedahkan kebobrokan kerajaan Kelantan di bawah pimpinan yang ada ini cukup dengan bukti-bukti dan angka.

 Bila kita boleh tahu tentang keputusan PAS mengenai aduan Husam tersebut? 

Kalau Husam berbohong atau melakukan fitnah untuk memburukan PAS, kenapa tidak ambil tindakan mahkamah terhadapnya? Ajak berdebat pun takut! peeerah!

No comments:

Post a Comment