Wednesday, February 3, 2016

Bertuah rakyat Kedah dapat Ahmad Bashah, jangan ingat SRP tak mampu jadi MB..


Tahniah kepada Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah yang diumum Menteri Besar Kedah yang baharu bagi menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

Datuk-Seri-Ahmad-Bashah-Md-Hanipah,kedah
Bashah akan mengangkat sumpah di Istana Anak Bukit, kira-kira jam 10 pagi esok. Selepas itu, bermula tugas rasminya menerajui Negeri Jelapang Padi.

Lega dan boleh tersenyum kerana krisis Menteri Besar Kedah sudah berakhir. Mukhriz akhirnya dapat terima hakikat dan sedar diri yang beliau tidak lagi diterima majoriti wakil rakyat.

Pembangkang yang kononnya bermati-mati mempertahankan Mukhriz kekal Menteri Besar, akhirnya berpaling tadah. Ada antaranya yang tidak suka pun pada Mukhriz.

Itulah sikap pembangkang, cakap tak serupa bikin. Depan lain belakang lain. Mengata orang mereka yang lebih-lebih. Terutamanya PKR yang sanggup keluarkan kenyataan menyokong Mukhriz.Seburuk-buruk UMNO, tiada pun penderhakaan kepada pihak Istana seperti Pakatan Rakyat di Selangor.

Itu belum masuk penyokong pembangkang yang suka agung-agungkan pemimpin yang bercakap apa yang mereka mahu dengar saja. Jika ada pemimpin UMNO yang menentang Najib, pasti mereka akan diagung-agung.

Kalau betul Mukhriz nak berjuang untuk rakyat dan menentang Najib, keluarlah UMNO dan sertai pembangkang. Pilihlah parti yang ada. Guna saluran politik untuk berjuang untuk rakyat.

Kalau masih bersama UMNO bermakna,tiada perubahan apa-apa berlaku. Tengok saja apa berlaku kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal. Makin lama makin lesu dan makin dilupakan, lama-lama mereput.

Awal-awal saja lantang tetapi lama-kelamaan terus hilang tak bersuara. Rakyat yang menaruh harapan tinggi ada pemimpin yang bersuara untuk mereka, akhirnya menanggung kekecewaan.

Berbalik kepada Ahmad Bashah, beliau telah buktikan pengorbanan dan kesetiaan parti jika disulami dengan kesabaran pasti akan membawa kejayaan akhirnya.

Beliau juga telah buktikan taraf pendidikan bukan penghalang kejayaan seseorang. Kita kena ingat LCE (sebelum dikenali SRP) pada waktu itu dikira hebat. Yelah tahap pendidikan negara ini pada masa itu bukan seperti sekarang.

Belajar tinggi atau pandai cakap bahasa Jepun pun, kalau tiada pengalaman politik dan lemah mentadbir, tak ke mana pun. Alih-alih kena pecat dan sindir orang lain.

Namun, Ahmad Bashah tetap tenang menjawab sindiran Mukhriz itu, Itulah bezanya orang pengalaman dan menggunakan otak sebelum bercakap. Beruntung rakyat Kedah mendapat Menteri Besar yang penyabar dan tidak cepat melenting.

Harap-harap selepas ini, tiada lagi mesyuarat EXCO mingguan diadakan di hotel di Kuala Lumpur. Ini dapat menjimatkan perbelanjaan kerajaan negeri, tambah pula keadaan ekonomi yang tidak menentu, Kedah pula bukan sebuah negeri yang kaya.

Bukankah pelantikan Ahmad Bashah ini bagus untuk Kedah?

No comments:

Post a Comment