Monday, April 21, 2014

MENTERI UMNO : KAMI TAK HALAU! CUMA TAK BAGI TINGGAL DISITU SAJA ...

Kerajaan Umno-BN halau Melayu bertopengkan Akta Tanah

Pemimpin Umno-BN menjadi dalang utama merampas sejumlah besar tanah kampung Melayu warisan bukan sahaja di Lembah Klang juga seluruh negara dengan bertopengkan Akta Pengambilan Tanah. Pengerusi Majlis Permuafakatan Perkampungan Tradisi Melayu Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Muafakat) yang juga Yang DiPertua PAS Kawasan Batu, Ishak Surin berkata, perkampungan Melayu di ibu negara seperti Kampung Kerinchi dan Kampung Abdullah Hukum pada masa ini hanya tinggal nama di atas kertas yang dirampas dengan topeng pembangunan.
Menurutnya, pengambilan tanah juga tidak mengikut prosedur undang-undang apabila Tanah Rizab Melayu semakin mengecil tanpa berganti akibat dijual kepada pihak pemaju. "Warga kota sendiri dapat lihat depan mata bagaimana rumah penduduk Kampung Chubadak Tambahan dirobohkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) walaupun mendapat pengiktirafan milikan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 1998," ujarnya kepada Harakah. 
Katanya, walaupun ada perintah mahkamah, tetapi orang-orang Melayu di situ tetap dihalau oleh pemaju dengan menggunakan penguatkuasa Kerajaan BN. Mengulas sikap Kerajaan Umno-BN yang beria-ia kononnya mahu membangunkan Kampung Baru, Ishak berkata, tindakan itu hanya muslihat untuk menghalalkan niat tertunda mereka untuk mengaut keuntungan di atas pengusiran Melayu di ibu negara.
"Apa makna pembangunan Kampung Baru kalau hanya dibina bangunan bertingkat yang kemudiannya gagal dimiliki Melayu? Paling penting, roh hidup bermasyarakat dalam persekitaran kampung yang sedia ada akan pupus apabila hak milik warisan bertukar tangan menjadi projek mewah," ujarnya lagi yang juga Ketua Kampung Bandar Dalam.

No comments:

Post a Comment