Tuesday, February 14, 2017

PAS TAK PERLU TUNGGU MUKTAMAR UNTUK PUTUSKAN HUBUNGAN DENGAN PKR


Kenyataan Media
*HUBUNGAN PKR DENGAN DAP DAN AMANAH SEDIA TERJALIN: PAS TAK PERLU TUNGGU MUKTAMAR UNTUK PUTUSKAN HUBUNGAN DENGAN PKR*.
1. PAS telah membuat kepututusan dasarnya untuk tidak menjalinkan apa-apa kerjasama politik dengan parti AMANAH dan DAP serta parti yang mempunyai hubungan kerjasama dengan AMANAH dan DAP.
Ini bermakna PAS secara tegas dan jelas *menolak hasrat parti PPBM untuk menjalinkan kerjasama dengan PAS dan akan memutuskan hubungan kerjasama dengan parti PKR*.
2. Sayu dan sedih dengan keputusan PAS tatkala *mengenang nasib rakyat yang tertindas dan terbeban* akibat salah guna kuasa UmnoBn 'merompak wang rakyat'.Rakyat sangat mengharapkan masa depan Malaysia tanpa UmnoBn berkuasa selepas PRU ke-14 nanti.
3. Rakyat mengharapkan satu pakatan (grand coalition) *gabungan kekuatan parti pembangkang untuk meranapkan dan menamatkan kuasa politik UmnoBn*.
Berbondong-bondong rakyat dari *Melayu Umno meninggalkan parti Umno yang kononnya keramat menerajui pemerintahan negara sejak lebih 60 tahun,* semata-mata mahu melihat kepimpinan Melayu Islam yang baru dan bukan atas nama Umno untuk menerajui negara.
*KERJASAMA PAS-PKR TERBATAL*
4. Alasan yang diberikan ialah PAS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang menjalinkan hubungan kerjasama denga parti DAP dan AMANAH,manakala hubungan dengan PKR akan diputuskan semasa muktamar parti.
Alasan ini sudah tentu *mengecewakan rakyat dan menjarakkan PAS dari rakyat terbanyak*.Tempoh sebulan yang diberikan PPBM kepada PAS sudah tidak diperlukan lagi kerana PAS sudah pun ada keputusan dasar kerjasamanya dan polisi yang diputuskan.
Berdasarkan kenyataan sebegitu,adalah wajar untuk *PAS tidak perlu menunggu hingga muktamar PAS pada April nanti untuk menentukan kedudukan PAS dalam hubungan kerjasama dengan PKR*.
*Sudah terang lagi bersuluh, PKR sepertimana PPBM sudah mempunyai hubungan kerjasama politik dengan DAP dan AMANAH*,malah telah menanda tangani *'perjanjian kerjasama politik'* untuk meranapkan kuasa politik UmnoBn pada PRU ke-14 nanti.
5. Oleh itu secara perinsipnya hubungan *kerjasama PAS dan PKR yang sedia terjalin sudah terbatal dengan keputusan dasar yang diumumkan oleh Tuan Guru Datuk Seri Presiden PAS*.
Adakah ini bermakna PAS perlu *menarik diri dari kedudukkannya dalam kerajaan negeri Selangor* dan melepaskan semua jawatan Exco,Ahli Majlis Kerajaan Tempatan,JKKK,ketua kampung,syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan apa-apa jawatan lantikan politik dengan segera secara berprinsip.
Adalah lebih baik untuk PAS  *mengelakkan dari apa-apa persepsi atau tanggapan serong yang menampakkan PAS masih sayang pada kebendaan dan ketamakan kuasa yang diperolehi* hasil dari kedudukkan dalam pentadbiran kerajaan negeri Selangor.
Sudah sampai masanya *Yb Datuk Iskandar Abdul Samad yang juga Naib Presiden PAS dan rakan-rakan Exco kerajaan negeri dari PAS melepaskan jawatan Exco dan apa-apa jawatan lantikan politik yang berkaitan*.
6. Berdasarkan keputusan yang dinyatakan PAS,semua parti pembangkang sudah boleh merumuskan *PRU ke-14 akan menyaksikan pertandingan 3 penjuru *termasuk PAS juga sudah boleh *merancang 'sterategi 3 penjuru' untuk memastikan UmnoBn dikalahkan pada PRU ke-14*.
Usah lagi menghabiskan masa dengan agenda pujuk rayu untuk PAS menyertai gabungan pakatan pembangkang,sebaliknya semua parti termasuk PAS perlu tumpu kepada usaha *'pujuk rayu rakyat'* untuk menolak UmnoBn pada PRU 14 nanti.
#TakNakUmnoBn
#3PenjuruPru14
#Pru14RanapkanUmnoBn
#InsyaallahKemenaganRakyat
*DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR*
Ahli Parlimen Pokok Sena
11am Taman Malewar K.Lumpur
14 Feb 2017/17 Jamadilawal 1438H.

No comments:

Post a Comment