Sunday, February 19, 2017

Adakah Amanah perlu berpatah balik atau bubarkan sahaja?


http://www.malaysiastylonews.com/wp-content/uploads/2015/09/AMANAH_parti-logo.jpg
Saya tidak malu untuk mengaku yang AMANAH tidak mampu memobilisasi ahli seramai peserta himpunan H355 semalam. Malah jika dikerah seluruh ahli berdaftar sekalipun, jumlah peserta semalam rasanya lebih ramai.

Amanah juga tiada kapasiti kewangan yang besar untuk anjurkan perhimpunan yang begitu 'gah' seperti itu.

Secara peribadi, saya melihat Amanah pada masa ini persis Pas di era 60-70'an dahulu. Tiada ahli yang ramai dan tiada sumber wang yang banyak melainkan sumbangan dari duit poket ahli.

Amanah juga sedia dikecam bahkan itulah lumrah sebuah parti yang meyakini kebenaran atas apa yang diperjuangkan. Amanah hanya perlu meyakini kebenaran pasti muncul setelah manusia kembali beradab khususnya apabila berbicara soal politik orang Melayu dan Islam.

Jika awal tahun 90'an dahulu, UMNO berpecah dan munculnya Semangat 46. Semangat 46 disambut Pas dan hanya UMNO yang mengecam parti serpihannya.

Begitu juga dengan kemunculan parti Adil (kini PKR) lewat era Reformasi. Adil disambut Pas dan hanya UMNO sahaja yang kuat mengecam.

Sebaliknya berlaku kepada Amanah. Tiada parti teras Melayu-Islam yang sudi bersama. Bahkan dikecam sehebatnya oleh UMNO apatah lagi Pas. Apa yang tidak dikata; pengkhianat, pemecah belah ummah dan bermacam lagi kata nista.

Tetapi adakah Amanah perlu berpatah balik atau bubarkan sahaja?

Saya katakan, tidak. Saya percaya, politik masa depan Malaysia adalah politik berteraskan nilai dan prestasi. Biarpun Amanah tidak punya ahli yang ramai serta wang yang banyak, selagi berpegang kepada nilai yang menghormati perbezaan dan dalam masa sama, kekal berprestasi dengan idea kebaikan, rakyat yang berbudaya akan terus memberi sokongan.

Sederhana adalah kuncinya.

FB Muhamad Fadzi

No comments:

Post a Comment