Friday, June 13, 2014

UMNO/BN : KAMI GURAU-GURAU MANJA JAAA...

Pekung UMNO Terdedah: Tarik Balik Usul Bila Sepaker Benarkan Bahas!


BN tarik balik usul soal pelaksanaan hudud

Ketua Pembangkang Selangor Datuk Mohd Shamsudin Lias berkata beliau menarik balik usul yang mempersoalkan mengenai kebarangkalian melaksana hudud di Selangor hari ini kerana timbul banyak kekeliruan.

Jelasnya, usul berkenaan ditarik balik kerana ia masih boleh ditanya dalam sesi perbahasan dan tidak perlu dikemuka melalui usul khusus.

Bercakap ketika dihubungi Malaysiakini, ketua pembangkang itu berkata perkara itu diputuskan dengan persetujuan pemimpin BN Selangor.

"Ia bukan rang undang-undang persendirian. Ia hanya bertanya kepada kerajaan (negeri) sama ada mereka mahu laksanakan hudud (atau tidak).

"Kalau macam ini, kita boleh tanya dalam perbahasan," katanya kepada Malaysiakini.

Speaker DUN Hannah Yeoh dijangka akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkembangan tersebut hari ini.

Salahkan akhbar bahasa Cina

Jelas Shamsudin lagi, kekeliruan timbul sebelum ini apabila ramai pihak menyangka BN Selangor memajukan usul untuk melaksanakan hudud di Selangor.

Beliau seterusnya menyalahkan akhbar berbahasa Cina yang menumpukan perkara itu.

"Saya fikir silap faham ini berlaku kerana terlalu banyak akhbar Cina menghubungi saya untuk bertanya tentangnya," katanya tanpa menyebut nama akbar tertentu.

Menurutnya juga, tindakan menarik balik usul selepas ia diluluskan speaker untuk dibahaskan juga adalah satu perkara biasa.

"Itu perkara biasa. Usul ini, kalau kita tengok dalam sidang DUN dan Parlimen boleh ditarik sebelum atau pada tarikh ia akan dibacakan," katanya.

Sebelum ini, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Air Tawar, Kamarol Zaki Abdul Malik membawakan usul itu di bawah Peraturan 26, Peraturan-peraturan Tetap Dewan Negeri Selangor.

Usul tersebut berbunyi:

"Bahawa Dewan yang mulia ini menggesa kerajaan negeri Selangor mengkaji kebarangkalian pelaksanaan undang-undang hudud pada masa hadapan di negeri Selangor selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan perkara 3 iaitu Islam sebagai agama Persekutuan".

Usul itu yang diterima Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh mencetuskan pelbagai perbincangan termasuklah daripada MCA dan GERAKAN yang merupakan sekutu Umno di dalam BN.

MCA dan GERAKAN juga menggesa agar Yeoh tidak meluluskan usul tersebut.

Yeoh dijangka akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkembangan tersebut hari ini.


Speaker S'gor benarkan bahas usul hudud

Usul daripada anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno untuk mengkaji kebarangkalian pelaksanaan hudud di Selangor diterima untuk dibahaskan oleh Speaker Hannah Yeoh.

Ia dijangka dibentangkan minggu depan.

Bercakap dalam sidang media di pusat khidmatnya di Subang Jaya hari ini, Yeoh berkata, beliau menerima empat usul untuk persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang.

Kesemua usul itu, tambahnya, datang daripada BN.

“Daripada keempat-empat usul ini, saya terima tiga (dan) tolak satu.

“Salah satu yang diluluskan juga adalah usul membahaskan hudud. Saya terima (untuk dibahas),” katanya.

Persidangan DUN Selangor akan bersambung Isnin depan.
-mk


ULASAN GB

GB sudah ulas sebelum ini. Petikan:

Nampaknya semacam beriya-iya UMNO mahukan hudud di Selangor.

Tetapi parti yang sama telah menolak usul mengenai hudud di Terengganu.

Ketara sangat mereka mempermain-mainkan hukum Allah. Mereka hanya mengemukakan usul di negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat dengan tujuan untuk memporak-perandakan Pakatan Rakyat kerana mereka tahu dengan cara sedemikian parti-parti komponen PR seperti DAP dan PKR akan menolaknya.

Sedangkan kumpulan mereka sendiri telah terang-terangan menolak hudud di Terengganu dan tidak pernah pula mengusulkan hudud di negeri-negeri yang UMNO BN perintah.

Mereka cuba mempermain-mainkan hukum Allah dan memperdayakan Allah swt. Tidak mengapa. Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Sungguh bodoh dan berani mereka cuba untuk memperdayakan Allah, Tuhan seru sekalian alam.

Mereka tidak akan samasekali berjaya mempermain-mainkan Allah dan hukum-hakamNya, kelak Allah sendiri yang akan membalas permainan dan tipu daya mereka. Sesungguhnya Allah itu Al-Mutakabbir!

No comments:

Post a Comment