Thursday, May 24, 2018

REALITI KERAJAAN PH: FAKTA ATAU NARATIF POLITIK?






1. Ayat yang dilontarkan dan tuduhan yang dibuat semasa dalam pembangkang membawa kesan yang sangat berbeza apabila sekarang anda telah berkuasa dan memegang jawatan Menteri Kewangan atau Perdana Menteri.

2. Dengan mengatakan bahawa hutang kerajaan kepada KDNK negara kita kini berada pada 65%, yang merupakan lonjakan besar dari angka rasmi 50.9% dan mengatakan bahawa hutang kita sekarang berjumlah RM1 trilion tanpa memberikan sebarang butiran mengenai apa yang anda maksudkan hanya akan menimbulkan gangguan dalam pasaran kewangan, memberi kesan negatif kepada agensi penarafan kredit dan keyakinan pelabur dalam institusi kita seperti Bank Negara Malaysia.

3. Harus ada perbezaan yang jelas antara naratif dan fakta politik. Mencampuradukkan mereka akan menimbulkan keraguan kepada kredibiliti kita dan profesionalisme institusi yang terlibat dalam penyediaan mereka, yang ditadbir oleh undang-undang Malaysia dan piawaian antarabangsa.

4. Disebabkan kenyataan-kenyataan yang membimbangkan dan mengelirukan ini, indeks Bursa Malaysia jatuh paling banyak di antara semua pasaran saham di seluruh dunia yang mengakibatkan berpuluh-puluh bilion ringgit dalam nilai pasaran hilang dalam satu hari. Indeks Bursa kita jatuh 40.78 mata hari ini atau 2.21% sementara indeks stok Indonesia naik 0.71%.

5. Portal berita perniagaan The EdgeMarkets berkata kejatuhan mendadak dalam pasaran saham kita ini disumbangkan oleh kebimbangan terhadap hutang awam kita.

Sudah pasti kejatuhan ini akan menjejaskan dana kita seperti KWSP dan PNB dan boleh menurunkan kadar dividen bagi ahlinya untuk tahun ini.

6. Begitu juga, mengeluarkan kenyataan bahawa kita tidak perlu bimbang tentang penarafan kredit negara kita yang diturunkan akan mengakibatkan keyakinan terhadap institusi kita semakin goyah.

7. Penurunan penilaian akan menyebabkan kos pembiayaan hutang yang lebih tinggi sebanyak RM10 bilion setahun ke atas negara kita dan boleh menyebabkan bank kita yang telah meminjam dari pasaran antarabangsa untuk menampung kerugian. Ini juga boleh menyebabkan aliran keluar modal yang besar daripada pelabur asing dan menyebabkan Ringgit kita melemah.

8. Walaupun anda mungkin mahu memfitnah dan menyalahkan saya untuk memberikan persepsi tentang kedudukan kewangan yang teruk untuk mewajarkan mengapa anda tidak dapat memenuhi janji manifesto anda dan mengurangkan perkhidmatan awam secara besar-besaran, anda harus ingat bahawa negara dan rakyat kita perlu didahulukan.

9. Anda juga boleh mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan mengenai 1MDB atau memberitahu hanya separuh daripada keseluruhan cerita mengenainya untuk menyalahkan saya tetapi masa untuk bermain politik sudah berakhir.

10. Kata-kata yang dituturkan ketika berada dalam kedudukan kuasa seperti itu menyebabkan kerugian sebenar kepada negara dan rakyat, seperti yang terbukti hari ini di pasaran saham. Ia bukan lagi mengenai undi sahaja kini.

Link asal artikel:

No comments:

Post a Comment