Thursday, May 31, 2018

PAS SEDIA BERDAMAI ?


Sebelum PRU14 pada 30 Januari 2017 Naib Ketua Dewan Pemuda PAS, Ir Khairilnizam Khirudin dilaporkan Berita Harian telah berkata meminta DAP tidak bersikap 'gila talak' dan berhenti memaksa PAS menerima lamaran palsu mereka.

DAP khususnya Lim Kit Siang perlu belajar menerima hakikat dan menghormati pendirian PAS yang sudah serik untuk bekerjasama dengan DAP.



"Sesungguhnya, sejarah tidak pernah menipu dan PAS tidak mudah lupa. DAP tidak pernah berhenti menghalang dan menghina prinsip perjuangan PAS. Dasar dan agenda PAS sejak dulu sehingga sekarang tidak pernah berubah iaitu mengangkat martabat Islam di Malaysia.

Oleh itu katanya, Dewan Pemuda PAS menyokong penuh pendirian Presidennya yang menutup terus pintu kepada DAP yang pandai berpura-pura suci lapor Berita Harian di SINI

Presiden PAS, Datuk Seri Hadi Awang pula sebelum PRU14 menganggap rakyat Pulau Pinang yang kerajaannya didominasi oleh DAP hidup dalam keperitan kerana kepincangan DAP.

“DAP tidak mampu menjadi kerajaan yang bersih dan banyak cerita dilaporkan mengenai kepincangannya. 
“Malah, untuk pemimpin DAP menjadi Perdana Menteri jika pakatan pembangkang menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) turut bercanggah dengan realiti di Malaysia yang mana konsep negara Islam mestilah Islam itu berkuasa. 

Itu semua sebelum PRU14, sebelum Pakatan Harapan memperolehi kejayaan besar mengalahkan Barisan Nasional dan sebelum Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dilantik sebagai Menteri Kewangan.

Walaupun belum sebulan Pakatan Harapan memerintah Malaysia.. nada Hj. Hadi terhadap DAP juga tiba-tiba berubah..

“Saya respon dengan cara positif apabila pemimpin DAP tidak lagi ‘cirit-birit’ dalam membuat kenyataan. 
“Dahulu dia (DAP) membuat kenyataan berkenaan Islam yang mana tiada hak dengannya untuk menyentuh hal berkaitan orang Islam, saya harap ‘break’ (DAP rehat dari buat kenyataan berkaitan Islam) ini diteruskan,” katanya ketika wawancara bertajuk Politik PAS Era Malaysia Baharu bersama Astro Awani, di sini, semalam. 
Sebelum ini, Majlis Syura PAS memutuskan untuk menamatkan tahaluf siyasi atau kerjasama politik dengan pakatan pembangkang dalam PR, selepas tidak sehaluan dengan tindak tanduk DAP. 
Mengulas lanjut, katanya, amat penting supaya asas Perlembagaan yang menetapkan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan diberikan keutamaan. 
“Hak berkaitan Islam biar orang Islam yang bercakap... mereka boleh bela hak kaum mereka sendiri dan Islam tak akan ganggu hak mereka. 
“Ini perlu dikembalikan kepada asas perlembagaan seperti saya sebut Islam agama Persekutuan perlu dihormati dan pada masa sama, kebebasan (diberikan untuk) mengamalkan agama lain yang tidak mengacau satu sama lain. Ini sangat penting,” katanya. 
Ditanya mengenai pendirian PAS sama ada sedia menyambut tangan dua pemimpin DAP, iaitu Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng untuk bekerjasama, Hadi mengakui bersedia untuk berbuat demikian jika bertepatan dengan konsep ‘taawun’, iaitu penyatuan atau kerjasama dalam perkara kebaikan bukan perkara kejahatan. 


Betul ke sedia berdamai dengan DAP demi kebaikkan ni?.. atau kerana Setiausaha Agung DAP dah dilantik jadi Menteri Kewangan..

No comments:

Post a Comment