Wednesday, August 12, 2015

Satelah baju kuning "Bersih", kini pelekat "#TangkapNajib" menjadi phobia terkini


Suatu ketika dulu, satu negara kecoh pasal pakai baju kuning "#BERSIH". 

Sesiapa sahaja yang pakai baju "#Bersih" dijalanan, polis tahan dan akan tangkap. 

Malah polis yg buat sekatan jalan akan memeriksa beg orang dan kalau didapati ada sahaja baju warna kuning, polis akan tangkap orang itu!

Kini phenomena seumpama itu nampaknya kembali semula. Kali ini pelekat "#TangkapNajib" menjadi phobia di negara yang sedang dilanda kemelut 1MDB....

KUCHING: Seorang peguam tempatan Murnie Hidayah yang menggayakan satu pelekat "#TangkapNajib" pada keretanya ditariklah oleh sepasukan anggota polis di Satok pada Isnin.

 Murnie telah dibawa ke balai polis di mana dia disoal di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan yang berurusan dengan "penghinaan yang disengajakan dengan niat untuk mencetuskan pecah keamanan".

 Peguam itu menghadapi hukuman maksimum dua tahun penjara jika sabit kesalahan.

Gambar Murnie dan kira-kira 10 anggota polis disekitar kenderaannya telah pun viral di media sosial.

 Peguam itu menulis sebarang tweet bahawa polis telah diberitahu untuk menyiasat "atas arahan pegawai di atas" itu.

 "Mereka bertanya kepada saya jika pelekat itu mempunyai apa-apa kaitan dengan Perdana Menteri (Najib Razak). Saya enggan untuk menjawab dan mengekalkan hak saya untuk berdiam diri," kata peguam itu dalam satu laporan yang dibawa oleh Malay Mail Online.

 Polis dikeluarkan pelekat dari kereta Murnie untuk "membantu siasatan".

 Dua minggu lalu kumpulan belia Demi Malaysia telah menganjurkan perhimpunan "#TangkapNajib"  di Kuala Lumpur untuk memberi tekanan kepada Perdana Menteri letak jawatan.ht freemalaysiatoday

No comments:

Post a Comment