Tuesday, August 18, 2015

Mak oi...Borosnya!


Lebih AS $ 1 juta telah dibelanjakan melalui kad kredit Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada bulan Ogos pada tahun berikutnya pilihan raya, menurut maklumat yang diterima oleh Sarawak Report.

 Perbelanjaan berlaku di Eropah ketika berada pada cuti musim panas.

 Dua kad Najib telah gunakan pada bulan Ogos 2014, Visa dan MasterCard dari CIMB & Maybank.

 Lebih RM3.5 juta telah dikeluarkan melalui Visa dan MasterCards hanya dalam satu bulan. Sarawak Report mempunyai maklumat lanjut.

Di manakah anggota keluarga pertama Malaysia mendapatkan semua wang mereka? 

Perhiasan dan beg birkin... menelan jutaan ringgit.... 
 Ini hanyalah maklumat terkini mengenai perbelanjaan yang mudah dilihat oleh Najib dan isterinya, tetapi ia datang selepas Malaysia tertanya-tanya mengapa dia telah pindahkan AS $ 650 juta daripada negara ini, dari wang yang telah dijelaskan sebelum ini yang merupakan satu sumbangan kepada UMNO.

 Perdana Menteri dan isteri telah menarik perhatian seluruh dunia disebabkan oleh sikap boros dan megah mereka. Di Amerika Syarikat ramai yang telah hebuh memperkatakan mengenai penginapan Rosmah di Hotel Bel-Air, Beverly Hills, sewaktu menghabiskan Krismas dengan anaknya Riza pada tahun 2013.

 Belanja bagi penginapan seminggu di Hotel itu adalah lebih AS $ 300,000, sumber yang boleh dipercayai telah memaklumkan kepada kami.

Terdapat banyak laporan lain mengenai perbelanjaan yg menarik perhatian, termasuk berjuta-juta dibelanjakan dalam tahun ini untuk majlis perkahwinan anak perempuan Rosmah dan satu siri rumah-rumah mahal dibeli untuk Riza Aziz di Amerika Syarikat.

 Sarawak Report bulan lalu memperincikan bagaimana Rosmah membeli barang kemas yang sangat mahal diuruskan melalui ahli perniagaan yang sama yang telah dikenal pasti sebagai proksi Perdana Menteri pada 1MDB, Jho Low.

Najib Razak ternyata gagal untuk menafikan kenyataan kami minggu lepas bahawa lebih AS $ 650 juta telah dipindahkan semula daripada akaun peribadinya di KL (kononnya dari  'derma' rahsia bagi pihak UMNO) ke akaun di Falcon Bank di Singapura di mana AS $ 681 pada asalnya dibayar.

 Maklumat kami adalah bahawa sebenarnya terdapat lebih daripada satu bilion dolar daripada pelbagai sumber dalam akaun AmPrivate Bank tertentu ini di KL, yang dipunyai oleh Najib, dalam tempoh sebelumnya apa yang telah diiktiraf secara meluas sebagai pilihan raya yang dibeli.

 AS $ 650 adalah jumlah yang kekal apabila dia menutup akaun pada bulan Ogos 2013.

 Perdana Menteri yg sebelum ini berminggu-minggu menafikannya, kini telah mengakui mengenai pembayaran ke dalam akaun ini sebanyak AS $ 681,000,000, tetapi masih berdiam diri ke atas maklumat terkini tentang di mana baki ini dan jumlah wang lain yang telah dipindahkan.

Beliau juga tidak menyediakan sebarang bukti akauntabiliti ke atas perbelanjaan wang yang dia dakwa memegangnya bagi pihak parti dan "bukan untuk kegunaan peribadi".

 Sebaliknya, para penyokongnya telah mula menganggap bahawa Perdana Menteri Malaysia (tidak seperti contohnya Presiden Amerika) perlu berada di atas undang-undang dan bahawa apa-apa percubaan untuk menyiasat perkara ini harus dianggap sebagai satu jenayah. 

 Penyokong yang sama juga mendakwa bahawa undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri (digunakan sebagai alat standard di parlimen di seluruh dunia untuk menyingkirkan yang tak berguna) juga perlu dianggap sebagai cara haram dan tidak mengikut perlembagaan di Malaysia terhadap Najib Razak. sumber

No comments:

Post a Comment