Wednesday, February 5, 2014

UMNO KEDAH :ORANG PUN KAMI JUAI...SETAKAT KERETA APALAH SANGAT ...

Kalau tak silap pada bulan Ogos 2010 kerajaan negeri Kedah dibawah pimpinan PAS telah membelanjakan RM1.2 juta bagi pembelian lima kereta Toyota Camry dan empat kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner.

Pembelian kenderaan baru itu bagi menggantikan kereta lama, iaitu Proton Perdana V6 Eksekutif yang sudah tidak lagi ekonomik digunakan berikutan kerap rosak dan kos membaikinya agak tinggi.

Malah ada di antara kereta terbabit sudah berusia 10 tahun pada tahun itu dan patut dilupuskan, tetapi ia masih digunakan kerana tiada ganti.

Keputusan membeli kereta import itu berikutan peratusan susut nilai harganya lebih rendah, berbanding model Proton Perdana V6 Eksekutif, selain penyelenggaraannya lebih mudah dan murah.

Itu adalah antara alasan Kerajaan PAS/PR Kedah untuk menggantikan Perdana dengan Camry.


Ianya dijadikan isu oleh kebanyakkan media tunggangan UMNO kerana dua tahun sebelumnya iaitu pada tahun 2008, Menteri Besar Kedah ketika itu , Allahyarham Datuk Seri Azizan dilaporkan berkata, pihaknya bercadang mengekalkan penggunaan kereta Proton Perdana V6 Eksekutif sebagai kereta rasmi kerajaan negeri.

Tapi setelah UMNO/BN merampas kembali Kedah, Camry yang berusia tidak sampai empat tahun itu telah dijual  pula oleh Kerajaan UMNO/BN.

Alasannya selain lebih murah berbanding kereta jenama lain, kerajaan negeri juga bernasib baik kerana mendapat kereta Proton Perdana berkenaan dalam tempoh singkat.

Apa punya alasan entahlah...

No comments:

Post a Comment