Monday, February 10, 2014

PM ROSMAH : INI BUKAN PENAMPAQ, INI PENERAJANG NAMANYA ...

KELAB GREENBOC


Imej Najib terjejas, Waytha letak jawatan akibat janji tidak ditepati

Kedudukan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semakin goyah dengan peletakan jawatan P Waytha Moorthy sebagai timbalan menteri kerana janji tidak ditepati yang dibuat dengan masyarakat India sebelum Pilihan Raya Umum 2013.

Mereka yang rapat dengan ketua Hindraf itu berkata, beliau berasa perdana menteri tidak boleh dipercayai sama seperti yang berlaku dengan isu penyelesaian 10 perkara berkenaan Bible berbahasa Melayu yang Najib kini mengatakan ia tertakluk kepada undang-undang Islam negeri.

Kedua-dua perjanjian dengan Hindraf dan Kristian yang dibuat sebelum pilihan raya oleh perdana menteri yang pengkritik katakan sebagai tidak komited atau mampu untuk ditepati.

Persoalannya, adakah mana-mana individu atau kumpulan yang akan mempercayai kata-kata Najib selepas ini?


Malah kumpulan yang memperjuangkan hak Melayu, Perkasa juga tidak gembira dengan Najib kerana kurangnya ketegasan pendirian beliau dalam menangani penganut Kristian berkenaan isu penggunaan kalimah Allah dalam ibadah mereka.

Pentadbiran Najib juga sedang bergolak selepas pemotongan subsidi yang menyebabkan peningkatan harga dan inflasi tahun ini, lapan bulan selepas kempen pilihan raya di mana perdana menteri berjanji tiada pemotongan atau penarikan subsidi dan memastikan negara berpendapatan tinggi menjelang 2010.

Kedudukan Najib juga menyusut kepada penurunan paling rendah sejak memegang jawatan pada 2009, menurun kepada 52% pada Disember 2013, daripada 62% pada Ogos 2013, hasil tinjauan Merdeka Center.

Dua bulan selepas menggantika3n Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai perdana menteri, kedudukan Najib sebanyak 65% apabila rakyat bersetuju dengan slogan 1Malaysia dan janji mewujudkan kerajaan yang mesra rakyat .

Penasihat DAP, Lim Kit Siang meminta Najib bertanggungjawab terhadap prestasinya yang buruk terutamanya dalam memenuhi janji dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low harus mengikut jejak langkah Waytha dan meletakkan jawatan daripada Kabinet.

"Nampaknya Waytha Moorthy dan Persatuan Hindraf Malaysia (PHM) adalah satu-satunya di negara ini yang tidak tahu Najib tidak mempunyai keupayaan politik atau keberanian untuk menunaikan janji dalam MoU .

"Jadi Paul Low akan mengikuti jejak langkah Waytha Moorthy memandangkan tiada siapa yakin dengan keupayaan Najib melawan rasuah dan penyalahgunaan kuasa menteri dan pegawai mereka, " 
kata ahli politik veteran itu.

Waytha dan Low menyertai pentadbiran Najib selepas pilihan raya umum 5 Mei tahun lalu, yang dilihat sebagai satu kegagalan bagi perdana menteri berbanding pucuk pimpinan terdahulu, Abdullah.

Najib menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan Waytha sebelum pilihan raya tahun lalu yang membolehkan Barisan Nasional (BN) memperoleh semula sokongan kecil masyarakat India yang membentuk 7% daripada 29 juta penduduk negara ini.

Dalam MoU itu, parti kerajaan itu berjanji untuk menyelesaikan masalah sosio -ekonomi kronik yang melanda masyarakat India jika BN kembali berkuasa dengan sokongan Hindraf.

Peguam, R Kengadharan, berkata Waytha adalah "lelaki yang kecewa" kerana kerajaan BN gagal melaksanakan semua janji yang dibuat.

Pemimpin Kristian juga membuat aduan penyelesaian 10 perkara pada 2011 membenarkan kitab Bible berbahasa Melayu kini tidak bermakna selepas perdana menteri berkata undang-undang Islam negeri mengatasinya seperti serbuan terhadap Pertubuhan Bible Malaysia di Selangor bulan lalu.

Undang-undang digubal oleh kerajaan BN negeri pada 1980-an selepas kerajaan persekutuan BN mengikut keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang melarang kira-kira 40 perkataan daripada digunakan oleh agama lain. -TMI

No comments:

Post a Comment