Sunday, February 23, 2014

PRINSIP UMNO : KUAT MENIPU, LAMA-LAMA JADI MENTERI ...

Umno seronok memperdaya rakyat



Oleh Mohamed Hanipa Maidin

DUA perkara yang mendorong saya menulis artikel ini. Pertamanya berhubung isu kenaikan harga barang.Keduanya isu video satira yang dihasilkan oleh Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.
Bagi isu kenaikan harga barang penulis berpendirian bahawa Kerajaan BN sekali lagi bejaya memperdaya rakyat. Malang bagi rakyat yang tidak serik dengan penipuan BN mereka tidak sedar bahawa mereka terus diperdaya oleh BN.
Inilah skrip BN dalam isu kenaikan harga barang.
Seperti biasa setiap kali kerajaan menaikkan harga minyak atau harga barangan asas seperti gula atau susu atau beras maka kerajaan akan memberi amaran kepada pihak-pihak tertentu supaya jangan sesekali menaikkan harga barang.
Sebagai contoh jika kerajaan mengumumkan kenaik an harga minyak kerana subsidi dikurangkan maka kerajaan akan memberi amaran kepada pengusaha bas sekolah supaya jangan menaikkan harga tambang.
Dari sudut perundangan adakah amaran kerajaan ini boleh mengakibatkan pemandu akan didakwa dan adakah ada mana-mana pengusaha bas sekolah yang didakwa sehingga kini?
Sudah tentu kerajaan tidak boleh mendakwa pengusaha bas sekolah yang menaikkan harga tambang akibat kenaikan harga petrol atau diesel.

Mengapa? Kerana apa yang dilakukan oleh pengusaha bas sekolah adalah untuk elak kerugian dan tiada undang-undang yang melarang pemandu bas sekolah yang ingin mengelak kerugian.
Maka amaran kerajaan kepada pemandu bas sekolah hanya satu wayang.
Amaran kerajaan itu ibarat ngauman harimau tiada gigi dan dikurung dalam zoo.
Kanak-kanak pun tidak takut malahan geli hati lihat harimau tiada gigi me ngaum!
Begitu juga kita jangan terpedaya apabila pegawai penguatkuasa atau Menteri sekali turun padang kononnnya ambil tindakan ke atas para peniaga yang naik kan harga barang.
Sebagai contoh apabila harga minyak dinaik kan, maka peniaga di pasar yang meniaga sayur atau ikan akan didatangi oleh pe nguatkuasa.
Maka akhbar dan media seperti TV3 dan RTM akan membuat liputan kononnya peniaga dikenakan saman.
Pernahkah menteri atau pegawai penguatkuasa kementerian atau TV3 atau Utusan Malaysia memberitahu kepada rakyat adakah peniaga yang naikkan harga ikan atau mana-mana barang yang bukan termasuk dalam barangan kawalan didakwa kerana menaikkan harga barang?
Adakah kita pernah lihat mana-mana peniaga didakwa kerana menaikkan harga barang? Benar, mereka mungkin didakwa kerana tidak meletak tanda harga atau menipu dalam timba ngan, tetapi adakah mereka boleh didakwa kerana menaikkan harga barang?
Meskipun pada tahun 2011 Kerajaan meluluskan Akta Kawalan Harga dan Anti Keuntungan 2011, saya pasti tidak ada pendakwaan ke atas peniaga yang naikkan harga barang kerana undangundang itu sendiri mempunyai peruntukan yang begitu kabur tentang maksud mengaut keuntungan atau "profiteering."
Seksyen 14 Akta tersebut menafsir perkataan profiteer atau kaut untung sebagai membuat untung tinggi secara tidak munasabah (making profit unreasonably high) Masalah kepada tafsiran tersebut adalah ia tidak pula menafsirkan apakah maksud membuat keuntungan tinggi secara tidak munasabah? Tanpa definisi yang jelas apakah maksud membuat keuntungan tinggi secara tidak munasabah maka undang-undang yang ada itu tidak membantu melindungi pengguna.
Mungkin sementara kita menunggu maksud frasa tersebut secara jelas para peniaga secara jelas akan naikkan harga dan kita se bagai pengguna akan terpaksa mem bayar harga yang tinggi.
Meskipun seksyen 15 akta tersebut memberi kuasa kepada Menteri untuk menetapkan mekanisme ba gi menentukan kenaikan harga secara tidak munasabah, Menteri sendiri sehingga kini pening untuk menentukan perkara tersebut. Hakikatnya akta ini hanya satu perhiasan semata-semata.
Ia tidak cukup gigi untuk menggigit!
Itu hujah dari segi undang- undang. Dari segi logik pula adakah munasabah pengusaha bas sekolah atau pemandu teksi atau pengusaha bas ekspres tidak akan menaikkan harga tambang jika harga petrol atau diesel dan tol naik?
Adakah penumpang akan sanggup tidak membayar tambang yang baru jika pengusaha-pengusaha itu menaikkan tambang? Begitu juga adakah masuk akal peniaga ikan dan sayur yang membeli daripada pemborong yang gunakan kenderaan berpetrol atau berdiesel untuk menghantar ikan dan sayur tidak akan menaikkan harga.
Kerajaan pun tahu kenaik an harga minyak atau tol atau tarif elektrik akan pasti akan mewujudkan "spill over" atau limpahan ke atas harga barangan.
Oleh itu cukuplah bersandiwara dengan memberi amaran melarang pelbagai pihak daripada menaikkan harga barang!
Isu kedua pula isu video satira yang dikeluarkan oleh Teresa Kok. Khabarnya polis akan siasat video tersebut.
Jika wujudnya pendakwaan ke atas Teresa, percayalah Malaysia akan masuk rekod Guiness di mana video humor politik dikira satu kesalahan jenayah.
Nampaknya polis tidak akan kompromi apabila isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor diusik meskipun secara gurauan.
Kini kita tidak pasti adakah video satira keluaran Teresa Kok yang lucu atau siasat an polis ke atas Teresa kerana keluar video lucu itu yang lebih melucukan!
Cuma nasihat saya pada polis, siasat juga adakah semasa kabinet meluluskan penggunaan jet peribadi bagi digunakan oleh Rosmah Mansor adakah mesyuarat kabinet itu dipengerusikan oleh Perdana Menteri sendiri?
Saya ada bertanyakan hal tersebut di Parlimen namun tidak dijawab oleh menteri terbabit.

No comments:

Post a Comment