Tuesday, June 16, 2015

Soladiriti Untuk Rakan Profesional, Amirudin Tolak Jawatan PJ PAS Kedah



Amirudin pula tolak jawatan pesuruhjaya PAS Kedah

Selepas Mazlan Aliman melepaskan jawatannya sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat, seorang lagi pemimpin Datuk Amirudin Hamzah menolak jawatankuasa pesuruhjaya Kedah yang ditawarkan kepadanya.

Menurut sumber, Amirudin sudah menghantar surat memaklumkan perkara itu kepada Ibu Pejabat PAS yang beliau tidak menerima tawaran itu.

Amirudin yang juga bekas AJK PAS Pusat sejak beberapa penggal lalu turut tewas dalam pemilihan baru-baru ini apabila perwakilan hanya memilih calon dalam 'cai' kumpulan konservatif.

Lidah rasmi PAS, Harakahdaily melaporkan, mesyuarat pertama AJK Pusat yang baharu melantik Amirudin sebagai pesuruhjaya Kedah menggantikan Datuk Mahfuz Omar.

Amirudin mendapat perhatian apabila sedia bertanding merebut jawatan yang dipertua PAS Kuala Kedah melawan presiden PasMa Datuk Phahrolrazi Zawawi.

Namun Phahrolrazi tidak mempertahankan jawatannya yang dipegang sejak sekian lama itu menyebakan Amirudin menang tanpa bertanding.

Pagi tadi, pada sidang medianya Mazlan, satu-satunya anggota kumpulan progresif yang menang, meletakkan jawatan sebagai AJK PAS Pusat yang dimenanginya dalam pemilihan baru-baru ini.

Sementara itu di Johor, mesyuarat pertama Badan Perhubungan PAS Johor hanya berjalan dengan dihadiri 11 ahli daripada 26 kawasan di Johor.

Mesyuarat pertama itu sepatutnya dihadiri 52 ahli iaitu yang dipertua dan setiausaha kawasan di samping Pesuruhjaya Johor Datuk Dr Mahfudz Mohamad yang dilantik PAS Pusat.

Mesyuarat pada 13 Jun itu diteruskan dengan melantik dua timbalan pesuruhjaya sahaja daripada tiga yang diperuntukkan manakala pengarah pilihan raya masih belum dilantik.

ULASAN GB

Syabas kepada Datuk Ir. Amirudin Hamzah.

Satu tindakan yang menampakkan solidariti untuk rakan-rakan dari kalangan progresif yang dipermain dan disingkirkan oleh ulama-ulama PAS melalui perbuatan "cai" semasa muktamar.

Kita berharap semua rakan-rakan dari kalangan profesional/progresif akan menolak sebarang tawaran/perlantikan jawatan di peringkat Pusat, Negeri dan Kawasan bagi membantah "geng ulama" yang berlagak bijak dan berlagak berkuasa melalui tindakan-tindakan mereka sekalipun secara tidak berakhlak dan tidak islamik, mengaut jawatan-jawatan untuk kumpulan mereka.

Mengejutkan juga apabila di Johor diberitakan hanya 11 orang ahli dari 52 orang yang sepatutnya hadir di dalam mesyuarat BPPJ yang kini Pesuruhjayanya ialah Datok Mahfodz Mohamed, yang juga Ketua Dewan Ulama PAS Pusat. Ia juga menunjukkan PAS kawasan-kawasan di Johor rata-rata menolak pertukaran Pesuruhjayanya dari Tn Hj Aminolhuda Hassan kepada Datok Mahfodz.

Sementara itu di Seremban malam tadi, ceramah yang disampaikan oleh Naib presiden PAS yang baru, Ustaz Idris Ahmad bersama-sama PJ Negeri Sembilan yang barum begitu lengang dan hanya dihadiri oleh tidak sampai 20 orang pendengar.


Demikianlah, bahananya apabila kumpulan profesional "disingkirkan" umpama pembersihan etnik Rohingya oleh golongan ulama yang gila kuasa dan gila jawatan dalam parti.

Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. Para ulama kini sedang mengkuburkan PAS dari persada pilitik tanahair!

No comments:

Post a Comment