"MAKA
Muktamar Dewan Ulamak PAS kali ke-54 mencadangkan kepada Majlis Syura
Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat supaya hubungan kerjasama politik
dengan DAP dibatalkan dan PAS terus kekal dalam Pakatan Rakyat" - Matan
asal Usul Tergempar Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat kali ke-54.9 Fakta:
1.
Usul Tergempar Muktamar Dewan Ulamak PAS Pusat ini adalah usul yang
datang daripada Jawatankuasa Dewan Ulamak PAS Pusat (JK DUPP) sendiri
yang dibentangkan Ustaz Mokhtar Senik, bukannya daripada perwakilan
ulamak kawasan;
2.
Matan asal usul tergempar tersebut bukanlah meminta agar MSU dan JKPP
membincangkan hubungan kerjasama politik PAS dgn DAP sebaliknya
mencadangkan (baca mengusulkan) agar MSU dan JKPP membatalkan kerjasama
politik dengan DAP;
3.
8 daripada kesemua JK DUPP itu merupakan Ahli Majlis Syura Ulamak (MSU)
yang mana Mursyidul Am adalah salah seorang daripadanya;
4.
Ketika usul tersebut datang daripada JK DUPP sendiri, sudah tentu ia
mendapat persetujuan daripada seluruh JK DUPP termasuk Mursyidul Am
sendiri;
5. Usul tergempar tersebut diterima tanpa bahas;
6.
Usul tersebut setelah dibawa ke Jawatankuasa Usul dan atas arahan
Presiden PAS, usul tersebut (dengan pindaan) diputuskan untuk diterima
tanpa bahas di dalam Muktamar PAS Pusat walaupun dibantah perwakilan
daripada Rembau dan Kota Raja.
7. Akhirnya ia menjadi Usul yang diterima tanpa bahas di dalam Muktamar PAS Pusat kali ke-61;
Sebagaimana
yang dilaporkan akhbar Sinar Harian bertarikh 9 Jun 2015, Asmuni Awi
yang merupakan bekas Bendahari PAS Pusat menegaskan usul tersebut tidak
boleh ditarik balik pada bila-bila masa dan perlu dilaksanakan
serta-merta. Beliau bagaimanapun menjelaskan PAS perlu mengadakan
Muktamar semula jika mahu menolak usul tersebut.
Walaubagaimanapun
semalam, Wan Rohimi Wan Daud sementara menyatakan PAS adalah sebuah
parti yang unik, turut menegaskan persoalan hubungan Tahaluf Siyasi PAS
dengan DAP adalah melibatkan soal hukum. Justeru katanya persoalan
tersebut hendaklah diputuskan MSU selaku pakar yang faqeh dalam
soal-soal hukum yang berkaitan.
Di dalam artikelnya itu (usul tahaluf fahami organisasi perlembagaan pas),
sungguhpun Wan Rohimi pada mulanya bersetuju lenggok bahasa usul yang
digunakan DUPP dan yang dipinda Muktamar Pusat itu menggesa, mendesak
dan/atau menuntut JKPP dan MSU supaya memutuskan kerjasama politik
dengan DAP, beliau bagaimanapun menegaskan usul berkenaan pada
hakikatnya mendesak agar JKPP dan MSU supaya menyemak semula dan/atau
menilai kembali kerjasama politik dengan DAP.
Sebagai respon kepada artikel Wan Rohimi tersebut, di sini saya kemukakan beberapa persoalan untuk dijawab beliau:
1.
Di mana di dalam usul tersebut perkataan yang menunjukkan atau yang
boleh ditafsirkan dan/atau disifatkan sebagai mendesak agar JKPP dan MSU
menyemak semula dan/atau menilai kembali kerjasama politik PAS dgn
DAP?;
2.
Mengikut Wan Rohimi, Tahaluf Siyasi melibatkan soal hukum dan mesti
diputuskan MSU. Soalan saya, adakah 9 alasan yang dikemukakan di dalam
usul JK DUPP tersebut masih belum dianggap sebagai pertimbangan terhadap
hukum?;
3.
Dalam pengetahuan saya, terdapat sembilan orang ahli MSU dalam JK DUPP
tersebut yang merupakan "hardcore" MSU iaitu Mursyidul Am, Timbalan
Mursyidul Am, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, Dato' Dr Mahfodz, Dato' Nik
Zawawi, YB Ust Idris Ahmad, YB Ust Nasrudin Hassan dan Dato' Khairuddin
Aman Razali. Adakah sembilan ahli MSU ini tidak mempertimbangkan
keputusan membatalkan hubungan dengan DAP itu berdasarkan kepada hukum?
4.
Mungkin Wan Rohimi akan mengatakan sembilan orang itu tidak mewakili
MSU tetapi JK DUPP. Akan tetapi, apabila isu tersebut dibincangkan MSU
nanti, bukankah keputusan sembilan orang tersebut yang sebelum itu turut
sama bersetuju dengan usul DUPP tersebut nanti akan menjadi keputusan
majoriti MSU memandangkan keahlian MSU adalah tidak melebihi daripada
tujuh belas orang?;
5.
Wan Rohimi menegaskan keputusan berkaitan tahaluf siyasi terletak di
bawah kuasa MSU dan JKPP. Soalan saya, setuju kalau saya katakan usul
tersebut tidak sepatutnya dibangkitkan awal-awal lagi DUPP kerana hak
berkaitan perkara tersebut terletak di bawah kuasa MSU?;
6.
Setuju dengan saya sembilan orang ahli MSU yang menjadi JK DUPP
tersebut sepatutnya menolak usul tersebut diangkat menjadi usul DUPP
untuk dibahaskan di Muktamar kerana DUPP atau perwakilan tiada kuasa
untuk memutuskannya di dalam Muktamar?;
7.
Kalau anda bersetuju dengan soalan di atas, setuju dengan saya
kesilapan perlu diletakkan kepada sembilan orang ahli MSU yang menjadi
JK DUPP tersebut kerana bersetuju dan membiarkan usul tersebut
diterima?;
8.
Atau, setuju dengan saya DUPP membuat kesilapan apabila mengusulkan
sesuatu yang berada di bawah kuasa MSU untuk memutuskannya?;
9.
Sewaktu usul tersebut diputuskan untuk diterima tanpa bahas di
peringkat Pusat, setuju Presiden dan Mursyidul Am perlu mengarahkan agar
usul tersebut ditolak dan tidak di bawa ke dalam Muktamar Pusat?;
10.
Hakikatnya, usul tersebut telahpun diluluskan dan diisytiharkan
Muktamar sebagai USUL. Soalan saya, kalau ia ingin disemak dan/atau
dinilai semula MSU, apakah status usul yang direkodkan di dalam minit
Muktamar DUPP dan Muktamar Pusat sebagai USUL tersebut? Ia bukan USUL
atau USUL tersebut dibatalkan?;
11. Kalau ia bukan usul, habis apa?;
12. Kalau ia adalah usul tetapi dibatalkan, bolehkah usul dibatalkan begitu saja?;
13. Siapa yang berhak membatalkan usul setelah ia diluluskan di dalam Muktamar? MSU atau JKPP atau Muktamar?;
14.
Di mana peruntukan di dalam Perlembagaan PAS yang memberi kuasa kepada
badan yang berhak membatalkan sesuatu usul yang diluluskan Muktamar?;
15. Kalau tiada siapa boleh membatalkan usul, setuju atau tidak usul tersebut berkuat kuasa serta merta dan perlu dilaksanakan?;
16.
Atau sekiranya usul tersebut ingin dibatalkan dan/atau ditolak, setuju
atau tidak Muktamar baru perlu diadakan bagi membatalkan usul tersebut?
Untuk mengelakkan kekeliruan, saya mohon penjelasan lanjut daripada saudara Wan Rohimi Wan Daud. – 11 Jun, 2015.
No comments:
Post a Comment