Sejarah
krisis Perlembagaan di Selangor pada tahun 2014 yang menyaksikan isu
penukaran Menteri Besar daripada Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Azmin Ali
berlarutan beberapa bulan setelah PAS gagal memberikan persetujuan
kepada calon PKR Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail. Bantahan PAS bertitik
tolak daripada ketidakpuashatian beberapa pemimpin tertinggi terhadap
langkah Kajang walaupun ia adalah strategi politik yang bijak. Muktamar
Pas yang ke-60 secara majority tanpa usul dan undian mendesak PAS supaya
tidak campurtangan dalam isu penukaran Menteri Besar. DYMM Tuanku
Sultan Selangor dengan menggunakan kebijaksanaan dan kuasa budibicara
baginda di bawah Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959
(Perlembagaan Selangor) telah melantik Azmin Ali sebagai Menteri Besar
Selangor.
2015
menyaksikan sekali lagi kelicikan pemimpin baru PAS membangkitkan
krisis Perlembagaan di Selangor apabila Muktamar ke 61 meluluskan usul
menamatkan hubungan politik dengan DAP tetapi kekal bersama PKR dalam
Pakatan Rakyat diterima tanpa bahas. Walaupun terdapat perwakilan
mendesak untuk dibahaskan usul tersebut, ia adalah satu tuntutan yang
sia-sia kerana keputusan telah dibuat oleh pimpinan tertinggi. Di
sinilah letaknya kelemahan apabila kuasa dipusatkan kepada pemimpin dan
bukan jemaah samaada Presiden atau Mursyidul Am, sedangkan Allah
mengarahkan bermesyuarat bagi menyelesaikan sesuatu perkara dan bertanya
kepada yang pakar. Apatah lagi Muktamar adalah badan tertinggi dalam
PAS, sudah pasti keputusan penerimaan usul tersebut tanpa bahas dan
undian tidak boleh diubah dan juga telah menafikan hak ahli melalui
perwakilan. Inilah yang boleh berlaku sekiranya Perlembagaan party
sendiri gagal difahami dan diamalkan oleh pimpinan tertinggi. Keadaan
menjadi celaru apabila usul aneh tersebut kini cuba diubah dengan
penolakan perletakan jawatan ahli di dalam Kerajaan Pulau Pinang.
Tiada
pertikaian tentang Perlembagaa Pas kerana ia adalah syarie kerana dasar
PAS adalah Islam dan 4 sumber hukum utama iaitu al-Quran, As-Sunnah,
Ijma dan Qias juga adalah hukum tertinggi party. Maka setiap peruntukan
Perlembagaan PAS pasti memenuhi hukum syara'. Oleh itu, ahli dan
pemimpin PAS seharusnya menghormati dan mematuhi usul tersebut. Jadi,
PAS sendiri berhadapan krisis Perlembagaan party.
Akibat
usul tersebut, DAP telah mendesak PKR memilih samada DAP atau PAS untuk
bersama yang menunjukkan hubungan politik PAS-DAP telah putus.
Permuafakatan PAS, DAP dan PKR dalam Pakatan Rakyat adalah longgar
kerana Pakatan Rakyat tidak berdaftar dan tiada apa-apa Perjanjian
Bertulis dibuat. Pulau Pinang adalah negeri Pakatan Rakyat 2 party iaitu
PKR dan DAP, sedangkan Selangor melibatkan ketiga-tiga party. Dengan
usul tersebut, maka secara konstruktifnya, Pakatan Rakyat di Selangor
telah terbubar, namun tidak di Pulau Pinang.
Menurut
Perlembagaan Selangor yang berasaskan konsep westminster constitutional
system, sesebuah kerajaan dibentuk berasaskan prinsip kepercayaan dan
majority. Asas pembentukan kerajaan di Selangor adalah dengan
perlantikan Menteri Besar yang pada pendapat DYMM Tuanku Sultan mendapat
kepercayaan atau sokongan majority ADUN Selangor. Peruntukan relevan
Perlembagaan Selangor adalah pada:
LIII(2)(a)"
Duli Yang Maha Mulia hendaklah pertamanya melantik menjadi Menteri
Besar, untuk mempengerusikan Majlis Mesyuarat Kerajaan, seorang ahli
Dewan Negeri yang pada pendapat Baginda mungkin mendapat kepercayaan
majority ahli Dewan itu".
Dengan
terputusnya hubungan politik PAS-DAP, secara konstruktifnya kerajaan
Pakatan Rakyat tidak lagi mendapat sokongan kedua-dua party kerana
Pakatan Rakyat hanyalah persefahaman politik tidak berdaftar dan
bergerak secara convention. Tidak mungkin Pakatan Rakyat bertahan
apabila 2 party dalam pakatan tiada lagi hubungan politik. Mengeruhkan
lagi keadaan apabila DAP menggesa PKR memilih salah satu party.
Menteri
Besar Selangor secara konstruktif juga dilihat telah hilang kepercayaan
majority ADUN kerana perlantikan beliau adalah berpremiskan
permuafakatan party-party Pakatan Rakyat. Sebarang keputusan yang perlu
dibuat melalui Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) juga mustahil dicapai
kerana pertembungan 2 party wujud dalam mesyuarat EXCO. Perjalanan
pentadbiran kerajaan negeri yang berpusatkan kepada EXCO pasti menjadi
sukar kerana secara convention, seseorang EXCO adalah lantikan party.
Kepercayaan rakyat pula diberikan kepada Pakatan Rakyat melalui agenda
ABU (anything but UMNO). Perpecahan hubungan politik PAS-DAP pasti
menghilangkan kepercayaan rakyat kepada Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat
umpama kapal Titanic yang terbelah dua menunggu karam.
Berdasarkan
kepada keadaan politik dan kedudukan undang-undang, krisis kepercayaan
kerajaan yang dipilih melalui demokrasi mungkin lebih baik diselesaikan
dengan pembubaran DUN Selangor dan pilihanraya diadakan. Menteri Besar
menurut peruntukan LIII(6) Perlembagaan Persekutuan boleh memohon
perkenan DYMM Tuanku Sultan bagi membubarkan DUN "Jika Menteri Besar
tidak lagi mendapat kepercayaan majority ahli Dewan Negeri, maka beliau
hendaklah meletakkan jawatan Majlis Mesyuarat Kerajaan melainkan jika,
atas permintaannya, Dewan Negeri dibubarkan oleh Duli Yang Maha Mulia".
Komposisi
party politik di dalam DUN Selangor adalah PAS:15, DAP:15, PKR:13,
UMNO:12 dn Bebas:1. Kedudukan Menteri Besar Selangor Pakatan Rakyat
sekarang daripada PKR perlulah mendapat sokongan salah satu party
samaada PAS atau DAP. Dengan PKR mempunyai jumlah ADUN yang paling
kecil, maka Menteri Besar sudah tiada kepercayaan majority ADUN kerana
perpecahan politik PAS-DAP. Di samping itu, DYMM Tuanku Sultan menurut
peruntukan LXX(2) Perlembagaan Selangor "Duli Yang Maha Mulia boleh
memprorog atau membubarkan Dewan Negeri'.
Maka,
jika keadaan krisis politik Pakatan Rakyat ini berterusan sehingga
menjejaskan pentadbiran kerajaan negeri, kerajaan negeri tidak lagi
menjadi stabil. Dengan itu, sewajarnya kuasa yang diperolehi oleh
Pakatan Rakyat daripada rakyat kini dikembalikan kepada rakyat untuk
rakyat diberikan hak memberikan mandat baru. Usah jadikan kepentingan
politik mengatasi kepentingan rakyat. Tegakkan demokrasi dengan adil.
Elakkan
krisis Perlembagaan yang menyaksikan agenda penyingkiran Ketua Menteri
Sarawak Tan Sri Stephen Kalong Ningkan dan Menteri Besar Kelantan Datuk
Muhammad Nasir berulang menjadi sejarah hitam negara. ~Faiz Fadzil~ 11 Jun 2015.
No comments:
Post a Comment