Sunday, January 31, 2016

Tiba-tiba Abu Kassim berubah : Dakwaan Bahri adalah benar ?

 

Bahri Mohamad Zin (kiri) and Rohaizad Yaakob (kanan)
Pengarah Komunikasi Strategik SPRM Rohaizad Yaakob berasa jengkel bila kandungan memo yang katanya bertujuan hanya untuk edaran dalaman kakitangan SPRM itu terbocor kepada umum.

 Apalah pentingnya sangat atau kerahsiaan tentang isi 'memo' tersebut hingga beliau merasa musykil mengenai integriti orang yang membocorkannya. 

Memo tersebut hanya kenyataan umum Abu Kassim yang menyatakan sanggup letak jawatan kerana tidak akan mengambil tindakan keatas orang bawahnya. Tidak ada apa yang peliknya dengan kenyataan tersebut bukan? 

Tetapi bila kenyataan itu dikaitkan dengan kenyataa Abu Kassim sebelum ini, maka barulah kita akan nampak kepelikannya!Bahawa Abu Kassim sebenarnya takut dengan ancaman atau ugutan Pengarah Operasi Khas, Bahri Mohamad Zin.
Baca beritanya di sini
Sebelum ini, Abu Kassim dilaporkan mahu mengambil tindakan disiplin terhadap Bahri Mohamad Zin, atas sebab pelanggaran etika dan protokol.

  Lalu Bahri telah mengancam untuk mendedahkan Abu Kassim dan pegawai-pegawai lain di SPRM yang beliau dakwa sebagai perbuatan rasuah dan salah laku. 

Bahri memberi amaran, jika mereka mengambil tindakan terhadapnya maka semua orang akan ke penjara.

Di antara senarai jenayah tersebut, menurut Bahri, adalah pembunuhan Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed. Bahri mendakwa bahawa bukan sahaja mereka dibunuh tetapi juga terdapat satu cover-up yang mencapai ‘echelons’ tertinggi SPRM. 

Tiba-tiba Abu Kassim berubah. Beliau berikrar bahawa beliau lebih rela meletakkan jawatan daripada mengambil tindakan terhadap pegawai-pegawainya yang hanya menjalankan kewajipan mereka di bawah undang-undang.(sumber)

Ini bermakana beliau tidak jadi nak ambil tindakan disiplin terhadap Bahri Mohamad Zin sebagaimana kenyataannya yang sebelumnya  di sini

Ini bermakna dakwaan Bahri adalah benar. Bahawa semua pegawai dalam SPRM mengambil rasuah ?

Dan adakah ini juga bermakna bahawa Teoh Beng Hock dan Ahmad Sarbani Mohamed telah dibunuh dan ada pegawai tertinggi SPRM menutupnya sepertimana didakwa oleh Bahri?

Kita tidak dapat mengetahui kebenaran ini semua sebab Datuk Bahari kita tidak akan buat bising lagi kerana Abu Kassim tak jadi nak buat apa-apa terhadapnya.

No comments:

Post a Comment