Wednesday, January 27, 2016

Pengumuman Peguam Negara disambut dengan keraguan


 
Pendakwa utama Malaysia, cuba untuk memadamkan skandal berlarutan pemindahan hampir $ 700 juta untuk akaun bank peribadi Perdana Menteri Najib Razak adalah sepenuhnya sahih "sumbangan peribadi" mengikut undang-undang dari keluarga diraja Arab Saudi.

 Pengumuman Peguam Negara Mohamed Apandi Ali disambut dengan keraguan. Seorang pegawai kerajaan Arab Saudi enggan mengulas secara khusus mengenai kenyataan pendakwa tersebut, berkata kementerian Arab urusan dan kewangan asing tidak mempunyai maklumat mengenai apa-apa hadiah dan sumbangan diraja ke akaun bank peribadi seorang pemimpin asing tidak  akan pernah berlaku. Wakil-wakil dari keluarga diraja tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen. Pengkritik Perdana Menteri Malaysia berkata adalah tidak masuk akal wang tersebut datang sebagai sumbangan peribadi.

  Apandi Ali, berkata hari ini semua tetapi $61 juta dari $681 juta yang dipindahkan Mac 2013 telah dikembalikan ke Arab Saudi lima bulan kemudian. Beliau berkata, Arab Saudi tidak meminta apa-apa sebagai balasan pemberian itu.

  Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat dan agensi-agensi kerajaan yang lain di luar Malaysia terus menyiasat pemindahan tersebut. Beberapa penyiasat antarabangsa tidak percaya hampir $ 700 juta datang dari Arab Saudi, menurut seseorang yang berpengalaman dalam perkara ini.

 "Tanggapan bahawa 'kerabat' Saudi 'menderma' beratus-ratus juta dolar untuk seorang pemimpin asing, berbanding dengan institusi kerajaan, membuatkan saya mengesaki, untuk mengatakan sekurang-kurangnya," Fahad Nazer, seorang penganalisis politik kanan di firma perundingan JTG, berkata dalam e-mel. Encik Nazer sebelum ini bekerja sebagai seorang penganalisis politik di Kedutaan Arab Saudi di Washington. Sumbangan itu dikatakan berlaku pada tahun 2013, pada masa pemerintahan Raja Abdullah yang kini telah meninggal.

 Pemindahan hampir $ 700 juta itu adalah skandal yang paling menggegarkan yang melibatkan dana pelaburan kerajaan Malaysia, 1Malaysia Development Bhd., atau 1MDB. Syarikat mengumpulkan hutang berbilion dan ia bergelut untuk membayar balik dan kini menjual aset yang ada.

 The Wall Street Journal melaporkan pada Julai bahawa siasatan awal kerajaan di Malaysia mendapati hampir $ 700 milion telah memasuki akaun Najib melalui bank, syarikat dan entiti yang berkaitan dengan 1MDB, ditubuhkan Najib pada tahun 2009 untuk menggalakkan pembangunan ekonomi.

 Bahawa siasatan awal tidak menamakan sumber dana atau bagaimana mereka telah digunakan. Bank Negara Malaysia, SPRM, sebuah jawatankuasa Parlimen dan Ketua Audit Negara itu terus melakukan siasatan keatas 1MDB dan pemindahan.

 Skandal itu telah membawa kepada tuntutan peletakan jawatan Najib, yang menguruskan 1MDB. The Wall Street Journal melaporkan pada bulan Disember bahawa wang dari 1MDB telah digunakan untuk membiayai parti Najib (Umno/BN) pada tahun 2013 pilihan raya yang sengit.

 Najib tidak bertindak balas kepada soalan-soalan mengenai pemindahan atau penggunaan wang 1MDB untuk pilihan raya. Beliau telah menafikan sebarang salah laku atau mengambil wang tersebut untuk kepentingan peribadi.

 Kenyataan empat muka surat peguam negara tidak menangani beberapa soalan tokoh-tokoh pembangkang Malaysia untuk jawapan, termasuk:


  • Siapa yang khusus menderma wang itu?
  • Mengapa ia didermakan? 
  • Mengapa ia mengambil masa lebih daripada enam bulan bagi kerajaan untuk mengatakan di mana wang itu datang dari?

  •  Kenyataan itu juga tidak menjelaskan mengapa wang yang mengalir ke akaun Najib melalui sebuah syarikat tanpa nama British Virgin Islands dan sebuah bank swasta Swiss yang dimiliki sepenuhnya oleh Abu Dhabi yang amat berkait rapat dengan 1MDB.

     Najib, yang mula berkuasa pada tahun 2009, telah berusaha untuk mengukuhkan hubungan diplomatik dan perniagaan Malaysia dengan negara-negara Teluk, termasuk Arab Saudi. Kuala Lumpur adalah pusat kewangan Islam, dan Malaysia merupakan sebuah negara bukan Arab pertama untuk menyertai gabungan dipimpin Saudi menentang pemberontak Houthi di Yaman. Kedua-dua negara juga majoriti Muslim Sunni walaupun Arab Saudi mengamalkan versi yang lebih sederhana berbanding Malaysia.

     "Ini adalah satu keadaan 'rugi' bagi Najib. Disebalik keputusan AG, persepsi awam tidak akan berada di pihaknya," kata Wan Saiful Wan Jan, Ketua Eksekutif think tank yang berpangkalan di Malaysia, Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi. 

    Najib, dalam satu kenyataan, menyambut baik keputusan Peguam Negara tersebut, yang tidak memberi apa-apa maklumat lanjut mengenai pemindahan atau mengakui mereka datang dari Arab Saudi.

     "Isu ini telah menjadi satu gangguan yang tidak perlu untuk negara," kata Najib." Sekarang perkara itu telah secara komprehensif diketepikan, ia adalah masa untuk kita bersatu dan bergerak terus."

     Pengkritik Najib tidak berpuas hati dengan kesimpulan peguam negara. Mereka berkata Perdana Menteri telah menyukarkan siasatan Malaysia ke dalam 1MDB dan pemindahan, dakwaan yang Najib tidak nyatakan secara khusus.

     Apandi Ali "tidak menyediakan maklumat atau hujah-hujah baru atau meyakinkan" untuk menunjukkan pemindahan wang adalah bona fide dan tidak digunakan untuk rasuah, kata Tony Pua, seorang ahli parlimen pembangkang.

     Bekas Peguam Negara Malaysia, yang menyelaras siasatan 1MDB, meletak jawatan (disingkirkan) pada bulan Julai. Kerajaan memberikan alasan kesihatan sebagai sebab dan Najib menamakan Apandi Ali sebagai penggantinya. Najib menyingkirkan Timbalan Perdana Menteri yang telah menggesa siasatan terhadap aktiviti 1MDB dan melantik ketua jawatankuasa parlimen ke dalam kabinetnya, melambatkan siasatan jawatankuasa itu ke atas dana.

     Bahawa siasatan, dan siasatan 1MDB oleh Ketua Audit Negara itu, adalah berterusan.

     Bank pusat Malaysia pada Oktober berkata, ia telah mencadangkan kepada Apandi Ali memulakan prosiding jenayah terhadap pengurusan 1MDB kerana didakwa melanggar peraturan pertukaran asing. Tetapi Apandi enggan mengambil tindakan, berkata tiada terdapat bukti yang mencukupi untuk meneruskan.

     Percubaan untuk menghubungi 1MDB untuk mendapatkan komen tidak berjaya. Dana ini telah menafikan salah laku dan berkata ia telah bekerjasama dengan siasatan yang dijalankan oleh bank pusat dan badan penyiasat lain.

     Peguam Negara juga menyatakan, pemindahan kecil ke dalam akaun peribadi Najib, dengan berkata tidak ada bukti Perdana Menteri sedar atau meluluskan deposit $ 14 juta. Urus niaga yang penting kerana wang itu datang dari satu unit Kementerian Kewangan, Najib berjalan. Wang itu datang melalui sebuah badan yang telah digunakan untuk menghantar wang kepada sekutu politik Najib semasa pilihan raya tahun 2013, Journal melaporkan pada bulan Disember. Najib tidak bertindak balas kepada permintaan untuk komen pada masa itu.

     Margherita Stancati, Celine Fernandez dan Ahmed Al Omran menyumbang kepada artikel ini.

     Tulis kepada Bradley Hope di bradley.hope@wsj.com dan Margherita Stancati di margherita.stancati@wsj.com. Baca lebih lanjut: di sini

    No comments:

    Post a Comment