Sunday, January 31, 2016

7 sebab-sebab untuk PPO menilai keputusan Peguam Negara


YAYASAN 1Malaysia (Y1M) menyokong sepenuh hati keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk merujuk arahan Peguam Negara untuk menutup tiga fail siasatan yang melibatkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak kepada Panel Penilaian Operasi yang (PPO). Ia berada dalam lingkungan kuasa PPO  untuk menilai keputusan Peguam Negara.

 Terdapat sekurang-kurangnya tujuh sebab mengapa PPO perlu melaksanakan tugas ini.

 ► SATU, terdapat pandangan yang bercanggah mengenai kesahihan sumbangan itu didakwa dibuat oleh pemerintah Saudi, almarhum Raja Abdullah, kepada Najib pada Mac-April 2013. Menurut BBC, sumber Arab yang tidak dinamakan itu telah mengesahkan kemasukan US $ 681.000.000 ke akaun dalam peribadi Najib adalah dari raja Arab.

 Satu laporan dalam Wall Street Journal bagaimanapun mempunyai keraguan ke atas tuntutan itu. Ia mengatakan bahawa "Seorang pegawai kerajaan Arab Saudi manakala enggan mengulas secara khusus mengenai kenyataan pendakwa tersebut berkata bahawa kementerian Arab urusan dan kewangan asing tidak mempunyai maklumat mengenai apa-apa hadiah dan sumbangan diraja ke akaun bank peribadi seorang pemimpin asing tidak akan pernah berlaku sebelum ini ". Kebenaran tentang derma itu perlu diwujudkan sekali dan untuk semua.

 ► DUA, jika ia adalah benar, seperti yang dicadangkan oleh cerita BBC bahawa sumbangan itu adalah untuk membantu Najib dan Barisan Nasional untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 pada Mei 2013, ia menimbulkan persoalan etika yang serius.

 Bagaimana pemimpin sebuah negara asing - yang kebetulan tidak mengadakan pilihan raya - berusaha untuk menentukan keputusan sesuatu pilihan raya di negara kita melalui penggunaan wang?

Tidak akan menjadi pelanggaran peraturan pilihan raya? Bukankah itu menjadi satu perbuatan rasuah membabitkan kedua-dua pemberi dan penerima? 

Bagaimanakah kita bertindak sekiranya Presiden Indonesia atau Perdana Menteri Singapura, melalui derma rahsia, cuba untuk menentukan keputusan pilihan raya di Malaysia?

 ► TIGA, jika sebahagian kecil - AS $ 61 juta - derma itu digunakan untuk pelbagai tujuan, siapakah penerima manfaatnya? Mungkin, jentera pilihan raya BN adalah salah seorang daripada mereka.

 Adakah terdapat perakaunan perbelanjaan pilihan raya yang sepatutnya seperti yang dikehendaki oleh undang-undang pilihan raya? Oleh kerana ia adalah Perdana Menteri sebuah negara yang mendakwa mengamalkan akauntabiliti yang merupakan penerima sumbangan itu, tidakkah sepatutnya ada penjelasan yang betul bagaimana wang itu dibelanjakan?

 ► EMPAT, kerana Peguam Negara mendakwa bahawa AS $ 620 juta telah dikembalikan kepada penghantar pada Ogos 2013, kita tertanya-tanya mengapa apabila ia menjadi pengetahuan umum bahawa terdapat sejumlah besar wang dalam akaun bank peribadi Perdana Menteri pada bulan Julai 2015, tidak ada percubaan oleh Najib atau sesiapa sahaja di sekelilingnya untuk memberitahu kepada awam yang sebahagian besar wang itu telah dikembalikan kepada penghantar? Ia akan lebih berfaedah kepadak Najib untuk berbuat demikian; maka berdiam diri sejak enam bulan lepas itu adalah membingungkan.

 ► LIMA, jika ia adalah benar bahawa US $ 620 juta telah dikembalikan kepada raja Arab pada bulan Ogos 2013, adakah Bank Negara menyedarinya? Ketika itu sejumlah wang yang besar keluar dari sistem perbankan kita, tidakkah ia telah 'mencemaskan' bank pusat kita? Bagaimanakah Bank Negara bertindak?

 ► ENAM, terdapat juga dakwaan bahawa wang yang kononnya telah dikembalikan sebenarnya disimpan beku dalam akaun bank Singapura. Adakah ia dicairkan semula dan dihantar kembali kepada pemerintah Arab? Apakah peranan pihak berkuasa Singapura pada semua ini?

 ► TUJUH, Peguam Negara dalam kenyataannya gagal menangani satu lagi isu yang sama. Dikatakan bahawa wang yang sebenarnya mengalir ke dalam akaun Najib adalah melalui syarikat Kepulauan British Virgin tanpa nama  dan sebuah bank swasta Swiss dimiliki oleh Abu Dhabi Aabar. Adakah ini benar? Rakyat mempunyai hak untuk mengetahui.

 Ia adalah kerana persoalan-soalan yang membingungkan rakyat Malaysia mengenai wang dalam akaun bank Perdana Menteri begitu asas; maka satu penilaian oleh PPO keatas keputusan Peguam Negara adalah sangat penting. Jika soalan-soalan ini dijawab dengan jujur ​​dan benar, kepercayaan orang ramai terhadap Perdana Menteri dan kerajaan akan dipulihkan ke tahap yang luas.

 Jawapan yang jujur ​​juga akan meyakinkan rakyat Malaysia dan dunia bahawa kerajaan Najib ikhlas menegakkan integriti. Kita telah melihat bagaimana dalam Persepsi Rasuah Berlin berdasarkan Index (CPI) 2015 yang diumumkan pada 27 Jan, 2016, kedudukan Malaysia telah merosot dari 50 ke 54 daripada 168 buah negara. Kontroversi berkaitan dengan Perdana Menteri telah dinamakan antara sebab.

 Ini adalah mengapa ia adalah demi kepentingan semua rakyat Malaysia untuk menyokong penilaian menyeluruh keputusan Peguam Negara. Adalah salah untuk mengatakan bahawa keputusannya adalah di luar penelitian. Dalam demokrasi yang menghargai tadbir urus yang baik, keputusan dan tindakan seorang pegawai kerajaan yang diamanahkan dengan perlindungan kedaulatan undang-undang dan pemeliharaan keadilan tidak harus dilindungi daripada penilaian dan peetasiran oleh rakyat.

 Dr Chandra Muzaffar
 Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah
 Yayasan 1Malaysia

No comments:

Post a Comment