Monday, January 6, 2014

PR WAJIB BACA... BN (BUGHAH NEGARA) TERPULANG LAA...

Pemimpin Pakatan Rakyat Wajib Baca Ni..


Mana-mana pemimpin tidak kira daripada Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Rakyat (Pakatan) harus bersama-sama menanam sikap terbuka menerima pandangan atau kritikan yang disuarakan rakyat dalam membaikpulih pentadbiran mereka, kata penganalisis politik, Profesor Datuk Dr Agus Yusoff.

Ini katanya, wujud keadaan pada hari ini apabila golongan pemimpin hanya selesa menerima pujian dan penghargaan daripada orang-orang sekeliling mereka sehingga bertindak pejam mata dengan kesengsaraan dan bebanan rakyat akar umbi.

Agus berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin bahawa kerajaan yang suka berprasangka buruk terhadap rakyatnya apabila dikritik tidak harus menjadi kerajaan.

"Saya setuju dengan apa yang Dr Asri cakap. Sudah sampai masanya, siapa pun kita untuk buka lembaran baru dalam politik, gaya dan cara baru dalam politik.

"Masalah kita disini bukan setakat itu sahaja. Adanya pemimpin kita yang alergik dengan pandangan yang berbeza dan ada pemimpin hanya suka kepada pujian yang melambung. Ini masalah.

"Selagi kita tak mengubah sikap ini, jiwa kita tak besar dan kita takkan dapat ubah kelemahan dan kekurangan pentadbiran kita sedia ada.
"Sebab pandangan kritikal dan analitikal serta berbeza ini yang baik untuk negara ini kadang-kadang datang dari rakyat marhaen," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Asri semalam melalui posting di akaun Facebooknya selain itu turut berkata, jika sikap sedemikian berterusan di dalam pentadbiran kerajaan, maka tidak mustahil apabila rakyatnya mula membenci pemerintah sedia ada.

Malah tambahnya, kritikan yang disuarakan rakyat tidak semestinya bermaksud mereka memihak kepada mana-mana parti parti politik, khususnya pembangkang.

Agus bagaimanapun berkata, kenyataan itu mungkin muncul akibat sikap berdiam diri kerajaan persekutuan dalam isu kekecewaan rakyat yang kini berdepan dengan isu kenaikan harga pelbagai barangan dan perkhidmatan.

"Ia tidak perlu (spesifik) mana-mana kerajaan. Kalau kerajaan, ada kerajaan pembangkang, ada kerajaan BN di peringkat pusat dan negeri.

"Kita rujuk kepada semua kerajaan dan pemimpin. Tapi di peringkat pusat, itulah masalahnya sebab kita bungkam dengan bantahan rakyat. Kita lari jauh dari aspirasi rakyat," katanya lagi.
Dalam masa yang sama, Agus turut meminta individu atau pihak yang ingin mengkritik pentadbiran kerajaan menggunakan cara yang betul agar ia tidak memalukan mana-mana pemimpin seterusnya akan menimbulkan kebencian.

"Pada sesiapa yang kritik atau tegur kerajaan, jangan kita sumpah peribadi sebab ini boleh timbul kebencian. Ini silap. Tak boleh. Bantah kepada polisi kerajaan, bukan kepada personaliti dan peribadi orang. Malu orang," jelasnya. ~antarapos

No comments:

Post a Comment