Wednesday, January 15, 2014

APABILA KERAJAAN KANGKUNGKAN RAKYAT ...

Kos Sara Hidup: Jawatankuasa khas bukan penyelesai masalah...rakyat bukan bahan uji kaji pemerintah...!!!

SHAH ALAM - Tindakan kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Khas Menangani Kos Sara Hidup bukan penyelesaian mengurangkan beban rakyat, sebaliknya membuktikan kerajaan tiada perancangan sebelum melaksanakan sesuatu perkara.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman berkata, kerajaan tidak sepatutnya menjadikan dasarnya sebagai uji kaji yang akhirnya tidak membawakan apa-apa manfaat sama ada untuk rakyat mahupun negara.

“Bila tubuh jawatankuasa ini seperti kerajaan ini ahli bomba, bila ada kebakaran kita akan padam, dan perkara itu berulang-ulang tanpa ada penyelesaian yang baik.

“Apa guna kerajaan yang yang mempunyai begitu ramai menteri kabinet sehinggakan terpaksa menubuhkan jawatankuasa,” katanya kepada Sinar Harian.

Kata beliau, kaedah terbaik bagi menangani kenaikan harga barang bukan dengan tubuhnya jawatan kuasa, tetapi perlu bermula dengan kerjasama antara kementerian.

“Contohnya Kementerian Pertanian, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bersama Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) perlu bergandingan antara satu sama lain mencari kaedah terbaik mengurangkan bebanan kenaikan harga.

No comments:

Post a Comment