Wajah Syarikat Taja "Gangnam Style"
Dari
segi adatnya, sebuah syarikat yang mampu menaja atau menjadi "event
promoter-event manager" semestinya mempunyai modal berbayar dan modal
kerja yang besar. Syarikat yang modal berbayarnya besar mampu
menjalankan projek besar yang kosnya tinggi. Dalam dunia perniagaan,
kata kunci untuk semua aktiviti sebelum diteruskan ialah " Berapakah
pulangan balik pelaburan ini atau return on investment (ROI) ?"
Biasanya
dalam dunia perniagaan paling busuk, kos perbelanjaan sesuatu aktiviti
mesti dapat balik atau "break even" yakni tak untung tak rugi. Sebelum
mampu menjalankan aktiviti kemasyarakatan, amal atau "corporate social
responsibility" bertaraf mega atau antarabangsa, syarikat berkenanan
tentulah syarikat yang memiliki keuntungan sebelum atau selepas cukai
yang amat besar, paling tidak ratusan ribu.
Jika
semua kos perbelanjaan di"write off" mesti ada sesuatu tak kena atau
pulangannya disebut sebagai "non cash atau intangible return" atau
"return for favour". Inilah apa yang berlaku dalam kes penajaan PSY dari
Korea yang anggaran kosnya antara RM2juta ke RM6 juta. Namun PM Najib
menegaskan kerajaan Malaysia tidak menggunakan satu sen duit rakyat (
atau duit Bank Negara ) . Mungkin dalam kamus dia duit rakyat disimpan
oleh LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) tetapi duit Bank Negara bukan.
Kita ada maklumat Bank Negara menjalankan pelbagai aktiviti contohnya
menyewa tanah dan membayar duit kepada penyewa yang beberapa peratus
diberikan kepada BN untuk dana PRU 13. Pihak Kastam pula bertungkus
lumus membuat audit dan menyemak balik cukai-cukai barangan
import-eksport agar sebarang kekurangan cukai dipungut semula.
Lihat di bawah profil SSM syarikat penaja secara "gangnam style" yang keuntungan tahun lepas hanya RM40 ribu sahaja.
No comments:
Post a Comment