Thursday, December 3, 2015

Tahniah Najib!! Sebab Berjaya Melonjakkan Hutang Negara Menjadi RM623.3 bilion



Ini satu pencapaian luar biasa yang secara amnya boleh dilihat jauh lebih luar biasa dari pencapaian Anwar Ibrahim semasa beliau menjadi Menteri Kewangan dulu..

Pada akhir Jun 2013, jumlah hutang negara adalah sebanyak RM284.7 bilion atau 28.8% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), kata Timbalan Menteri Kewangan ketika itu Datuk Ahmad Maslan. 

Beliau berkata hutang negara ialah hutang yang ditanggung oleh negara berikutan pinjaman yang diperoleh oleh kerajaan dan swasta daripada punca luar.

"Hutang negara merangkumi hutang luar negeri Kerajaan Persekutuan, perusahaan awam bukan kerajaan dan sektor swasta," katanya ketika menjawab soalan Wong Tien Fatt @ Wong Nyuk Foh (DAP-Sandakan) pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat.

Tambah Ahmad hutang Kerajaan Persekutuan melibatkan hutang yang ditanggung oleh Kerajaan Persekutuan daripada sumber dalam dan luar negeri.

"Sehingga 30 September, 2013, jumlah hutang Kerajaan Persekutuan ialah sebanyak RM529.2 bilion atau 53.6% daripada KDNK.

"Daripada jumlah tersebut sebanyak RM512.3 bilion atau 96.8% merupakan hutang dalam negeri manakala baki RM16.9 bilion atau 3.2% merupakan hutang luar negeri," katanya.

Kemudiannya pada 18 Mei 2015, kehebatan Najib sebagai Menteri Kewangan menyinar lagi..

Jumlah hutang kerajaan Persekutuan pada akhir Mac lepas sebanyak RM596.8 bilion atau 52.1 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), persidangan Dewan Rakyat diberitahu. 
Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Chua Tee Yong berkata, daripada jumlah itu sebanyak 97 peratus atau RM579.2 bilion merupakan hutang domestik manakala RM17.6 bilion atau tiga peratus lagi membabitkan pinjaman luar pesisir.  
"Kedudukan hutang kerajaan Persekutuan kekal terurus dan dikategorikan sebagai negara keberhutangan sederhana," katanya ketika menjawab soalan Nga Kor Ming (Taiping-DAP) dalam sesi soal jawab dalam satu persidangan Dewan Rakyat.  
Chua berkata kerajaan Persekutuan juga kekal komited dalam memastikan paras hutangnya tidak melebihi 55 peratus daripada KDNK.  
"Bagi memastikan paras hutang kerajaan kekal rendah dan terurus, langkah konsolidasi fiskal akan terus diamalkan bagi mengurangkan paras defisit secara berperingkat," katanya.

Semakin lama semakin menyinar kehebatan Najib sebagai Menteri Kewangan.. dalam masa yang singkat beliau telah berjaya melonjakkan hutang negara dari RM579.2 Billion kepada RM623.3 Billion..

Dalam masa lebih kurang enam bulan sahaja Najib telah berjaya menambah hutang negara lagi RM44 Billion.. atau RM44,000,000,000.00 sahaja..

Dan dalam masa hanya lebih kurang tiga tahun Najib berjaya melonjakkan hutang negara dari RM284.7 bilion kepada RM623.3 Billion.. lebih dari 100% tu.. cayalah lu Najib..

Macai tentu bangga dengan pencapaian Najib itu...

Laporan berkaitan..

KUALA LUMPUR - Kedudukan hutang Kerajaan Persekutuan setakat 30 September 2015, berjumlah RM623.3 bilion, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Johari Abdul Ghani.  
"Daripada jumlah berkenaan 96.4 peratus atau RM601.1 bilion adalah hutang domestik, sementara baki RM22.2 bilion atau 3.6 peratus adalah pinjaman luar pesisir dalam pelbagai denominasi mata wang," katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini. 
Beliau menjawab soalan Datuk Wira Ahmad Hamzah (BN-Jasin) yang mahu penjelasan daripada Menteri Kewangan mengenai jumlah hutang Kerajaan Persekutuan. - Bernama

No comments:

Post a Comment