Monday, December 21, 2015

Hubungan cinta 1MDB dengan selera Arab


Khairie Hisyam


  


KiniBiz l - Ketika pertma kali ditubuhkan sebagai Terengganu Investment Authority (TIA) pada awal tahun 2009, 1MDB menyatakan bahawa hasratnya adalah untuk memacu pembangunan strategi negara.

Bagaiamanapun, selepas ia diambil alih oleh kerajaan persekutuan pada pertengahan 2009, 'strategi' itu seolah-olah mempunyai 'selera' Arab.

Buat pemulaan, penasihat lembaga pengarah syarikat tersebut mengambil tokoh terkenal Asia Barat sebagai penasihat.

Mereka adalah bekas Perdana Menteri Qatar Sheikh Hamad Bin Jassim Bin Jabr Al-Thani sebagai penasihat khas dan Khaldoon Khalifa Al Mubarak, ketua pegawai eksekutif Mubadala Development Co, sebuah syarikat pelaburan Abu Dhabi yang dimiliki oleh Emiriah Arab Bersatu.

Dan terdapat juga dinamik yang dibawa oleh tokoh perniagaan Low Taek Jho, yang terkenal dengan hubungan mesranya dengan golongan berada di Timur Tengah dan juga rapat dengan keluarga perdana menteri.

Walaupun Low yang lebih dikenali sebagai Jho Low, tidak pernah mempunyai sebarang peranan rasmi dan tidak menerima ganjaran dalam apa jua bentuk daripada 1MDB, mengikut kata jurucakapnya dan juga 1MDB - beliau dilihat secara intim terlibat dan berperanan penting dalam meletakkan asas usaha sama sulung 1MDB dan banyak keputusan menghubungkan syarikat itu dengan dunia Arab.

Pada September 2009, 1MDB secara tergesa-gesa membentuk usaha sama dengan konglomerat milik persendirian PetroSaudi International Ltd.

Perjanjian usaha sama itu dimeterai hanya beberapa hari selepas CEO daripada kedua-dua pihak diperkenalkan.

Ini satu keadaan yang pelik memandangkan Jho Low tidak mempunyai peranan rasmi di 1MDB kecuali menawarkan nasihat atas jemputan syarikat sehingga pada tahap ia tidak lagi menjadi TIA dan dinamakan semula, seperti yang didakwa oleh jurucakapnya sebelum ini.

Untuk berita lanjut, sila layari KiniBiz.

No comments:

Post a Comment