Tuesday, December 15, 2015

Kerjasama Umno-PAS renggangkan parti komponen BN, kata bekas presiden MCA


THE MALAYSIAN INSIDER

Bekas presiden MCA Tan Sri Dr Chua Soi Lek memberi amaran yang sebarang kerjasama antara Umno dan PAS hanya akan memberi kelebihan kepada parti pembangkang terutama DAP. – Gambar fail The Malaysian Insider, 15 Disember, 2015. 
Bekas presiden MCA Tan Sri Dr Chua Soi Lek memberi amaran yang sebarang kerjasama antara Umno dan PAS hanya akan memberi kelebihan kepada parti pembangkang terutama DAP. – Gambar fail The Malaysian Insider. 
 
 
Kerjasama antara Umno dan PAS akan menyebabkan masalah kepada parti komponen Barisan Nasional (BN) dan mengubah landskap politik dan sosial negara ini, kata seorang bekas presiden MCA.

Menulis di blog beliau, Tan Sri Dr Chua Soi Lek memberi amaran yang sebarang kerjasama antara parti Islam dan parti Melayu itu akan meminggirkan parti bukan Islam dalam BN daripada politik arus perdana.
 
"Jika Umno dan PAS bekerjasama, pemimpin Islam akan mengambil alih kuasa politik termasuk pada peringkat kerajaan persekutuan."

Tambah beliau, perkembangan semasa memberi manfaat kepada DAP, yang kini boleh menyerang MCA dan parti komponen BN yang lain, mencabar mereka menentang undang-undang jenayah syariah yang mahu diperkenalkan PAS. 
 
 "DAP juga akan mencabar MCA dan parti komponen BN untuk memutuskan hubungan dengan Umno," kata Dr Chua.

Bagaimanapun beliau berkata, beliau tidak yakin Umno akan tunduk dan membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan pada peringkat kerajaan persekutuan, mengatakan akan ada bantahan daripada Sabah dan Sarawak jika kanun jenayah syariah itu dilaksanakan.

"Perdana menteri sedang berusaha menjayakan Program Transformasi Ekonomi beliau bagi merealisasikan wawasan menjadi negara berpendapatan tinggi.

"Beliau tidak akan mengorbankan matlamat ini atau membenarkan mana-mana tindakan politik mempengaruhinya.

"Perdana menteri ingin matlamat menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi sebagai 'warisan politik' beliau kepada rakyat Malaysia agar mereka mengingati sumbangan beliau kepada negara selama-lamanya," kata Dr Chua

No comments:

Post a Comment