Sunday, October 4, 2015

Jangan sibuk salahkan orang lain, bidas Amanah


Salahuddin Ayub
Salahuddin Ayub


SHAH ALAM - Sikap suka menyalahkan penubuhan Pakatan Harapan sebagai punca pergolakan dan perpecahan dalaman parti pembangkang tanpa melakukan muhasabah serta penambahbaikan hanya satu tindakan yang merugikan pakatan pembangkang itu.

Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah), Salahuddin Ayub menegaskan sepatutnya semua parti pembangkang memperbaiki kesilapan lalu dan seterusnya memberi fokus kepada agenda meneruskan harapan rakyat pada PRU14 akan datang.

"Ini adalah keperluan yang mendesak ketika ini, daripada sibuk menuding jari kononnya orang lainlah yang membawa angkara perpecahan dan masalah kepada parti sendiri. Amanah juga akan sentiasa melakukan koreksi diri untuk memperkukuhkan peranan kami dalam Pakatan Harapan.

"Janganlah kita leka menyalahkan orang lain dan tanpa melalukan apa-apa sumbangan untuk sama-sama melaksanakan agenda besar Pakatan Harapan yang menjadi aspirasi rakyat ini," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Pas: Agihan kerusi masalah utama]

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man semalam yang menyalahkan pihak luar kononnya menjadi punca kepada pergolakan dalaman Pas dengan bertindak mengapi-apikan rasa tidak puas hati, melaga-lagakan pimpinan dan perbezaan pendapat di kalangan pimpinan.

"Kepada PKR yang masih menjadi rakan kerjasama Pas, kami harap tidak berlaku perpecahan kerana bibit-bibit tersebut telah kelihatan. Adanya pihak yang ingin menjadi juara bagi mengawal parti pembangkang yang lain serta usaha BN khasnya Umno melihat semua komponen parti pembangkang menjadi lemah.

"Pas mendoakan agar PKR tidak mengalami nasib yang sedang dialami oleh Pas," Tuan Ibrahim dipetik sebagai berkata semalam.

Tuan Ibrahim juga yakin Amanah tidak akan berjaya mendapatkan sokongan rakyat pada PRU14 akan datang apabila parti pembangkang baharu itu didakwa akan memecahkan undi pembangkang sedia ada.

Sehubungan itu, Salahuddin berkata lagi, Amanah lebih gemar berlapang dada dan sentiasa menerima parti-parti pembangkang ke meja rundingan.

"Amanah berpandangan pintu rundingan dan meja perbincangan sentiasa terbuka luas kepada semua parti-parti pembangkang di negara ini untuk berbincang tentang kepentingan rakyat dan negara," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment