Sunday, May 31, 2015

Lepas setahun, janji BN di Teluk Intan masih belum tunai, kata Dyana Sofya




Dyana Sofya Mohd Daud mengatakan banyak dolak-dalik yang berlaku dalam pelaksanaan manifesto BN di Teluk Intan.

Dyana Sofya Mohd Daud mengatakan banyak dolak-dalik yang berlaku dalam pelaksanaan manifesto BN di Teluk Intan.

Bekas calon DAP di kerusi Parlimen Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud hari ini mengatakan meskipun sudah setahun Pilihan Raya Kecil (PRK) di kawasan itu berlalu, janji manifesto Barisan Nasional (BN) masih belum tertunai.

Dyana, yang juga merupakan setiausaha politik kepada Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, banyak dolak-dalik yang berlaku dalam pelaksanaan manifesto BN di Teluk Intan.

"Penduduk dan pengundi Teluk Intan semestinya ingin mengetahui apakah status terbaru berkenaan pelbagai pelan pembangunan dan penambahbaikan yang dijanjikan," katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur hari ini.

Antara manifesto BN yang dibangkitkannya adalah zon wifi dan penambahbaikan kemudahan jalur lebar.

Dyana berkata, walaupun Teluk Intan disenaraikan di dalam laman TMNet sebagai zon Unifi, tinjauan mendapati perkhidmatan tersebut masih belum wujud di dalam kawasan Teluk Intan.

"Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata untuk tujuan itu, pihak berkuasa tempatan perlu menyediakan infrastruktur asas jalur lebar di kawasan terlibat.

"Adakah penyediaan infrastruktur tersebut sudah dimulakan dan apakah usaha yang sudah dilakukan untuk menepati janji ini?" katanya.

Bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu turut membangkitkan berkenaan pembinaan sebuah universiti atau institusi pengajian tinggi terkemuka.

"Sehingga kini, lot tanah yang dikenalpasti untuk pembinaan sebuah universiti masih belum digazetkan dan masih lagi di bawah nama sebuah syarikat tersenarai awam," katanya.

Beliau berkata, pelan terperinci pembangunan universiti juga masih belum diketahui.

"Sebelum ini, penekanan ke arah pendidikan melalui manifesto tersebut dikatakan bakal mengubah wajah bandar Teluk Intan.

"Namun sampai sekarang, semua penduduk Teluk Intan masih menunggu untuk mendengar pelan terperinci dan apakah manfaat kemajuan dan pembagunan yang bakal dibawa," katanya.

Dyana turut membangkitkan percanggahan manifesto BN yang memenangi PRK tersebut untuk menjadikan Teluk Intan sebagai hab pertanian moden.

"Jawapan daripada kerajaan negeri pada Disember 2014 menyatakan tiada cadangan menjadikan Teluk Intan sebagai hab pertanian moden dan sekaligus menidakkan janji yang dibuat oleh calon BN yang kini menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

"Jadi, bagaimanakah Teluk Intan boleh dijadikan hab pertanian moden seperti yang dijanjikan?" soalnya.

Dyana juga membangkitkan berkenaan Rancangan Tebatan Banjir Teluk Intan, yang mana anggaran kos yang diperlukan adalah sebanyak RM360 juta.

"Walaupun RM30 juta diluluskan untuk memulakan projek tebatan banjir tersebut, apakah garis masa bagi projek keseluruhannya dan bilakah baki peruntukan RM330 juta akan diserahkan kepada Jabatan Pengairan dan Saliran?" soalnya.

Beliau juga masih menantikan manifesto yang dibentangkan ketika PRM untuk menjanjikan Menara Jam Condong sebagai tapak Warisan Dunia Unesco.

"Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 28 Februari yang lepas mengisytiharkan Menara Condong sebagai Bangunan Warisan Kebangsaan, sebagai usaha menarik perhatian antarabangsa agar dapat menjadi tapak Warisan Dunia Unesco.

"Bagaimanapun, ini bukanlah perkara baru kerana pada Mei 2012, Tan Seri Rais Yatim selaku Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan pernah mengisytiharkan Menara Condong sebagai Bangunan Warisan Kebangsaan, dua tahun sebelum PRK Teluk Intan.

"Oleh itu, pengumuman timbalan perdana menteri pada Februari lepas tidak menandakan usaha baru dalam mendapatkan pengiktirafan antarabangsa.

"Adakah pengisytiharan kali kedua itu hanya untuk memperdayakan pengundi?" katanya.

Dyana tewas kepada calon BN, Datuk Mah Siew Keong dalam PRK tersebut.

"Saya berharap supaya manifesto itu bukan hanya janji tinggal janji dan menggesa agar ia dikotakan oleh Ahli Parlimen Teluk Intan, yang juga merupakan seorang menteri kanan kerajaan BN."

No comments:

Post a Comment