Wednesday, October 8, 2014

BN MUNGKIN SENGAJA MAHU PERANG ...

MALAYSIAKINI


  


Ketika waktu berlalu menjelang rayuan terkhir Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap sabitan tuduhan liwat terhadapnya - satu kiraan detik telah bermula di  laman Facebook ketua pembangkang itu - yang menurutnya, tinggal 21 hari lagi.

Rayuannya dijadualkan untuk didengar selama dua hari, mulai 28 Oktober, di mana ahli parlimen Permatang Pauh itu akan mengetahui nasibnya sama ada akan menjalani hukuman penjara atau akan dibebaskan.

Pada tahun 2004, Anwar dibebaskan daripada tuduhan liwat pertamanya oleh Mahkamah Persekutuan selepas menghabiskan masa enam tahun di dalam penjara.

Kes Liwat II terhadap Anwar bermula sebaik selepas beliau mengumumkan hasratnya untuk bertanding kerusi Permatang Pauh pada Ogos 2008 selepas tamat tempoh larangan lima tahun berpolitik.

Kerusi itu dikosongkan oleh isterinya yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari
Azlan di kondominium Desa Damansara di Kuala Lumpur antara jam 3 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Seperti tuduhan yang pertama, Anwar mendakwa ia diada-adakan oleh musuh politik beliau. Namun beliau memenangi kerusi Permatang Pauh, kerusi yang disandangnya selama 17 tahun ketika beliau dalam Umno.

Langkah Kajang

Selepas empat tahun kes itu dibicarakan di mahkamah, dari tahun 2008 hingga awal 2012,  yang menyaksikan 26 saksi pendakwaan dan tujuh saksi pembelaan memberi keterangan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Anwar telah dibebaskan.

Bagaimanapun berikut Langkah Kajang di mana Anwar merancang untuk bertanding kerusi DUN Kajang dalam usaha untuk menjadi menteri besar Selangor pada awal tahun ini, rayuan pihak pendakwa terhadap rayuan sabitan kes Liwat II telah diawalkan dari tarikh asalnya pada April kepada bulan Mac.

Dalam keputusanya, tiga panel hakim Mahkamah Rayuan mendapati Anwar bersalah dan menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atasnya.

Rayuan Anwar di Mahkamah Persekutuan - mahkamah tertinggi di negara ini - adalah peluang terakhir beliau untuk mendapatkan kebebasan.

Jika beliau terpaksa menjalani hukuman penuh selama lima tahun itu, maka ahli politik yang berumur 67 tahun itu akan berusia 72 tahun apabila beliau keluar penjara. Ditambah dengan tempoh larangan lima tahun  berpolitik, ini mungkin menandakan berakhirnya kerjaya politik beliau.

P/S : cuba lah penjara tengok..kita tengok apa nak jadi...
kejap mahkamah tolak..kejap terima....
kejap tolak bukti...kejap ambik bukti..
mahkamah macam sampah...

No comments:

Post a Comment