Tuesday, October 28, 2014

1 MALAYSIA : KEARAH NEGARA RASUAH NO. 1 ...

Peminjam PTPTN dikejar, taikun hutang berbilion dilepas?

Kadang kadang saya terfikir apa tujuan PAC terlalu besar besarkan isu RM14 juta yang libatkan syarikat melayu, ‘classification body’ tempatan, Naib2 Canselor yang terhormat dari kalangan orang Melayu.

Sekalipun yang salah tetap salah, tapi kes sebegini tidaklah menggoncangkan negara.

Isu sebenar yang lebih menggoncangkan negara adalah isu yang melibatkan ratusan juta atau berbillion wang rakyat seperti isu PKFZ, 1MDB yang sudah jadi buah mulut dikalangan rakyat khususnya masyarakat kewangan yang turut libatkan dana royalti Terengganu.

Begitu juga apa tujuan diperbesar-besarkan sangat isu hutang PTPTN yang diberi kepada rakyat untuk tujuan pelajaran?

Mengapa tak dibesar besarkan isu hutang berbillion yang diberi kepada taikun-taikun, orang orang kaya dengan jaminan oleh Kerajaan tapi tak dibayar kembali? Mengapa tak besar besarkan isu subsidi IPP yang merugikan rakyat dan kerajaan?

Berbanding PTPTN atau BR1M, dibanding dgn kesilapan2 mega yg dibuat parti pemerintah BN, sebenar jumlahnya terlalu kecil secara relatifnya.

Satu projek mega MRT yang berjumlah RM40-50 billion wang rakyat nilainya berlipat kali ganda jumlah PTPTN atau BR1M.

Apakah ini bertujuan untuk tunjuk yang bersalah adalah orang ramai? bukannya parti pemerintah yang kronisma dan nepotisma melindungi orang2 kaya dari kalangan rakan dan keluarga mereka.

Seperti Ahmad Maslan kata, jika tak mesra cukai kepada orang-orang kaya, nanti mereka keluar dari Malaysia. Tapi yang jadikan mereka kaya, bukankah dari sumber hasil Malaysia dengan dasar pro orang kaya BN sendiri?

Orang orang melayu masih terkial kial mencari rezeki dibumi sendiri.

Di Kuala Terengganu dalam seminggu dua ini, suhu emosi kalangan penjaja jalanan yang mencari rezeki meningkat dan mengundang simpati.

Mereka dilayan kasar oleh penguatkuasa Majlis Bandaraya Kuala Terengganu. Dicari salah. Diherdik. Ada yang bermotor roda tiga mengadu terpaksa berpindah-pindah dalam satu hari itu sahaja hingga sekadar beroleh RM7 sehari.

Keadaan yang sama dengan institusi pasar malam yang rata-rata melibatkan orang melayu. Bagai masyarakat nomad, tapak pasar malam sesuka hati saban tahun berubah sehingga tak membolehkan perancangan kemudahan asas seperti parking, surau, tandas awam, punca air bersih, punca elektrik dibuat kerana asyik berpindah.

Institusi Pasar Malam seolah-olah dianggap gangguan dan liabiliti oleh pihak berkuasa.

Sekalipun kita bersetuju perlu ada peraturan dan kawalan demi maslahah yang banyak untuk kesihatan, keindahan pandangan, tapi tak perlu terlalu ‘”kejam” dengan mereka yan g mencari rezeki ini. Berilah bantuan untuk mereka boleh berniaga secara yang betul dan maslahah orang ramai tak terganggu.

Di bandar bandar besar di Negara-negara maju, penjaja dan peniaga jalanan dibantu dan dilihat boleh berharmoni dengan persekitaran perbandaran (urbanisasi) malah menjadi tarikan.

HJ AHMAD AMZAD HASHIM
Presiden Gerakan Anak Terengganu Insaf ( GANTI )

No comments:

Post a Comment