Wednesday, August 2, 2017

Isu 1MDB - ‘Madinah dan Hasan terbukti boneka Najib'


 
Keputusan dua agensi kerajaan untuk tidak meneruskan siasatan ke atas skandal 1MDB membuktikan bahawa mereka hanyalah menjadi boneka kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

Pemimpin DAP itu mengulas keengganan Ketua Audit Negara, Tan Sri Madinah Mohamad dan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Hasan Arifin untuk melakukan siasatan lanjut ke atas 1MDB di sebalik saman terbaru Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat .

“Keputusan itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan meskipun pelbagai pendedahan terus dibuat oleh DOJ dalam usaha untuk mengembalikan aset yang dibeli melalui wang yang dicuri daripada 1MDB.

“Lagipun, sebelum ini telah didedahkan bahawa suami Madinah yang merupakan Ketua Bahagian Umno Kepong, Datuk Rizuan Abdul Hamid telah secara terbuka menyatakan kesetiaan kepada Najib sehingga beliau berkata bahawa beliau ‘rela mati untuk Najib’.

“Hasan Arifin pula apa kurangnya, apabila mengaku harus ‘cari makan’ ketika diasak supaya dihadapkan Najib ke PAC bagi tujuan siasatan,” kata Pua menerusi satu kenyataan media hari ini.

DOJ dalam saman sivil terbaru pada bulan Jun lalu berkata, bahawa rakyat Malaysia telah ditipu pada skala besar-besaran dalam isu 1MDB.

DOJ kini meletakkan angka yang didakwa diselewengkan pada AS$4.5 bilion dan sedang berusaha untuk merampas AS$1.7 bilion aset yang kononnya diperolehi melalui dana yang dicuri daripada 1MDB.

Antara senarai barangan yang cuba disita itu adalah sebuah kapal layar, barangan kemas termasuk berlian dan karya seni.

Mengulas lanjut, Pua berkata, tindakan Madinah dan Hasan itu amat dikesali malah membelakangi kepentingan rakyat yang mahukan kebenaran dalam skandal berkenaan selain sanggup menjadi pengkhianat kepada bangsa, agama dan tanah air.

“Jika mereka ada sekelumit rasa malu dalam diri mereka, mereka patut melepaskan jawatan masing-masing dan memberikannya kepada yang benar-benar mahu bekerja untuk kepentingan rakyat Malaysia,” katanya.

Dalam pemfailan DOJ sejak tahun lalu, nama Najib tidak disebut secara langsung, tetapi pihak penyiasat AS merujuk kepada seorang individu sebagai "Malaysian Official 1" yang dikatakan mempunyai pertalian dengan Riza Aziz iaitu anak tirinya.

Namun, Menteri di Pejabat Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan tahun lalu mengesahkan bahawa MO1 adalah sememangnya Najib.

Najib berulang kali menafikan dirinya menyalahgunakan dana awam untuk kepentingan peribadi dan mendakwa pertuduhan itu dibuat oleh mereka yang mahu menggulingkannya.

Laporan PAC yang dibentang dalam Parlimen sebelum ini menyatakan perdana menteri tidak melakukan sebarang kesalahan berhubung isu 1MDB.

Ia kerana, PAC mendapati Najib tidak terlibat secara langsung dalam isu membabitkan syarikat milik kementerian kewangan itu.

Laporan PAC setebal 106 muka surat itu sebaliknya mengesyorkan pihak berkuasa menyiasat bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi dan pihak berkaitan.

No comments:

Post a Comment