Wednesday, September 14, 2016

Siapa yang fir’aun sekarang?


Dalam mesyuarat perwakilan UMNO bahagian Pekan, Najib telah mengistiharkan dia tidak takut kepada sesiapa kecuali Allah. Bergema tepukan perwakilan bila Najib sebut demikian. Gegak gempita, goga dewan UMNO Pekan. Macam halilintar membelah bumi.
Semua orang Islam pun berkata demikian seperti juga penganut2 agama lain. Mereka tidak takut kepada sesiapa melainkan Tuhan2 mereka.
Najib bukanlah pemimpin yang pertama menyebut demikian. Fir'aun tidak takut kepada sesiapa melainkan, akhirnya kepada Allah jua. Ketika mahu ditelan laut , Fir'aun mengakui hanya takut dan tunduk kepada Allah.
Tapi Allah berfirman bahawa sudah terlewat. Sebab bila ada kuasa, Fir'aun angkuh dan sombong. Dia menindas dan menzalimi rakyat nya. Hukuman nya ialah hukuman mutlak. Undang2 Fir'aun menindas rakyat.
Suatu ketika dahulu orang menyebut Mahathir sebagai orang zalim. sebutan keatas Dr Mahathir ialah maha Fir'aun.
Jelas disini, Fir'aun adalah lambang pemimpin yang zalim, menindas dan menzalimi rakyat.
Bukan gelaran Idi Amin, bukan papa doc Duvalier, bukan Pinochet atau Kim Il Jong. Atau Stalin dan lain2 lagi. Gelaran Fir'aun lebih tepat.
Zaman Najib kita ada POTA, POCA, SOSMA dan akta MKN. Akta hasutan masih terpakai. Tujuan Najib ialah menggunakan akta2 ini keatas sesiapa yang mengancam dan dianggap ancaman kepada kedudukan PM yang bersifat kefir'aunan itu.

No comments:

Post a Comment