Monday, May 11, 2020

MENTERI KKM : TAKKAN DIAM JER NIH...

Baru sahaja memegang jawatan sebagai Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba dah terpalit dengan khabar angin yang sangat negatif.

Apa kes ni?

Pusat Memerangi Rasuah & Kronisme (Pusat C4) sangat terganggu oleh artikel berita yang melaporkan bahawa beberapa syarikat yang dilantik secara langsung oleh Kementerian Kesihatan (KKM) untuk membekalkan peralatan ujian berkaitan Covid-19 kini terperangkap dalam kontroversi dan sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Apa yang Adham Baba dah buat? Apa kaitan dia dengan kontrak pembekalan alat ujian Covid19 ni?

Nilai keseluruhan projek pembekalan tu bernilai RM30juta. Dan Adham Baba adalah individu dibelakang semua ni?

Wow… baru beberapa bulan ada jawatan, sudah pandai cari duit tepi? Memang betul-betul UMNO Totok ni.

Pada 5 Mei bahawa sekurang-kurangnya lima kontraktor telah dipanggil oleh SPRM untuk membantu siasatan yang melibatkan kontrak yang dipercayai bernilai sekurang-kurangnya RM30 juta.

Kontrak tersebut melibatkan pembelian kit ujian Covid-19, peralatan pelindung diri dan topeng muka.

Khabar angin berkaitan kes ini mula timbul apabila wujudnya dakwaan bahawa sebuah syarikat yang menerima kontrak telah dibayar "duit muka" yang sangat tinggi dan tidak memenuhi syarat.

Adham Baba dalam masa yang sama ketika isu ini hangat diperkatakan, telah mengeluarkan kenyataan pada 4 Mei, dengan mengatakan bahawa kementerian sentiasa memantau dan memastikan kakitangannya mengamalkan integriti yang tinggi.

Dalam Adham Baba dok berlagak macam HERO, kononnya berdiri dihadapan frontliner dan turut sama berkorban satu penemuan kritikal yang tidak diketahui oleh Pusat C4

Pencarian di laman web Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan bahawa pemegang saham dan pengarah KJSB adalah Tan Boon Keong dan Tan Jiat Jui. Mereka juga merupakan pemegang saham dan pengarah South Asia Noble Sdn Bhd (SAN).

Tapi ramai orang tak tahu bahawa salah seorang mantan pengarah SAN adalah Iskandar Miza Ahmad, yang kebetulan menjadi pemegang saham dan pengarah di klinik swasta Adham Baba, Klinik Adham.

Klinik Adham kebanyakan dimiliki oleh Adham Baba (96.8%) sementara Iskandar Miza yang telah menjadi pengarah sejak April 2004 memiliki kira-kira 1,000 saham.

Disini kita boleh nampak, perkaitan Adham Baba dalam isu Projek RM30 Juta KKM.

Dan Adham Baba, sehingga hari ini masih belum ada usaha untuk membersihkan nama sendiri.

Mungkin betul dia ada kaitan dengan Projek RM30Juta KKM tu?

Alahh… apa susah kan sangat nak cakap perkara sebenar. Jujur jelah dengan rakyat.

“Yaaa… memang saya ada kaitan dengan projek tu”

Itu kalau masih ada telur lahh…. Sebab biasanya pemimpin UMNO ni bila dah songlap duit rakyat, telor depa sume terus masuk kedalam… hilang terus…

Kesian.

No comments:

Post a Comment