Wednesday, July 1, 2015

Sikap Inklusif TGNA: Antara Ulama’ & Profesional


Tulisan saya pada 23 Jun yang lalu menerangkan serba sedikit sikap inklusif yang ditonjolkan oleh kedua orang tokoh PAS yang disegani dan dikasihi, iaitu Almarhum UFN dan TGNA, dalam usaha mereka untuk merobohkan tembuk pemisah antara PAS dan masyarakat jelata. Ianya merupakan usaha untuk membawa PAS ke arus perdana politik negara dan ianya dilaksanakan dengan menunjukkan sikap keterbukaan terhadap semua. Sambil itu PAS diperlihatkan sebagai pembela nasib seluruh rakyat. Hasil itu maka tertubuhnya APU, BA dan PR (selepas UFN) yang merupakan usaha kerjasama yang jujur oleh mereka berdua. Ianya contoh sikap inklusif yang jelas semakin diketepikan dewasa ini.

Tulisan saya semalam pula akan cuba menumpukan kepada pendekatan Almarhum UFN terhadap NGO Islam dan bukan Islam. Almarhum telah berusaha menyatu-padukan semua di bawah kepimpinan PAS dalam perjuangan menentang kezaliman. Mereka boleh terus dalam jemaah mereka sambil berkerjasama dengan PAS. Ini adalah atas sebab keyakinan mereka terhadap pendekatan mereka yang PAS hormati. Ini antara contoh sikap inklusif yang berbeza dengan sikap adu-domba antara PAS dan NGO Islam seperti yang mula ditunjukkan sekarang.

Pada pagi ini saya ingin ceritakan pula sikap inklusif TGNA, seorang alim yang disegani semua dan usahanya ke arah menyatukan hati-hati ahli melalui pendekatan inklusif yang ditujukan kepada dalaman parti.

KONSEP KEPIMPINAN ULAMA’

Sepertimana yang kita semua maklum, golongan agamawan telah sekian lama dipandang lekeh oleh masyarakat umum. Mereka tidak diberikan kedudukan dan kehormatan yang sewajarnya dan dianggap tidak mampu memainkan peranan dalam pembinaan Negara dan masyarakat. Itu lebih dilihat sebagai bidang profesional yang sesuai hanya bagi golongan yang dilatih dalam bidang profesional dan bukan bidang agama. Bidang agama perlu menumpu kepada soal akhirat, bukan soal pentadbiran dunia, kononnya!

Untuk membetulkan kesongsangan ini, maka PAS mengemukakan konsep ‘kepimpinan ulama’. Yang mula menengahkan konsep ini di dalam PAS adalah golongan profesional dan bukan agamawan. Ia menegaskan peranan ulama dalam pentadbiran dan pengurusan dunia turut dituntut Islam.

PEMBENTUKAN MSU SEBAGAI PERLAKSANAAN KEPIMPINAN ULAMA

Secara praktiknya, konsep kepimpinan ulama sebenarnya bermaksud pembentukan Majlis Syura Ulama. MSU berkewajipan untuk memantau perjalan PAS supaya menentukan ianya tidak melakukan sesuatu yang bercanggah dengan syariat, samada sebagai pembangkang mahupun kerajaan. MSU sepatutnya dianggotai oleh yang terbaik di kalangan ulama’ PAS yang mempunyai kemampuan dan ciri-ciri tertentu seperti yang termaktub di dalam perlembagaan PAS. Melalui pembentukan MSU, maka PAS akan sentiasa dipantau dan dijaga setiap tindakannya oleh golongan ulama.

Selepas beberapa ketika pengenalan konsep ‘kepimpinan ulama’, ada pula timbul kecenderungan untuk berlebih-lebih sehingga ingin mengenepikan golongan yang bukan ‘agamawan’ dari saff pimpinan. Sehingga dikatakan semua jawatan ingin diisikan dengan seorang ‘ustaz’ kerana kononnya ‘ustaz’ itu adalah ulama’. Kononnya itulah konsep ‘kepimpinan ulama’!

Melihat pada keadaan itu maka Almarhum UFN bersama TGNA sering menegur bahawa bukan itu yang dimaksudkan dengan konsep ‘kepimpinan ulama’. Sambil menegur, mereka memahami bahawa salah tafsir ini perlu ditangani dengan segera untuk menghalang dari ianya berterusan dan dieksploitasi.

KONSEP ‘MENGULAMAKAN PROFESIONAL DAN MEMPROFESIONALKAN ULAMA’

Antara usaha mereka untuk menangani kecenderungan berlebih-lebih ini ialah dengan dikemukakan konsep “mengulamakan profesional dan memprofesionalkan ulama”. Melalui konsep ini diakui bahawa profesional boleh menjadi ulama dan ulama juga boleh menjadi profesional. Kekurangan profesional dalam ilmu agama diperakui sepertimana juga kekurangan ulama dalam bidang profesional diperakui. Namun kekurangan itu boleh di atasi sehingga kedua-dua golongan mampu saling berhujjah dalam kedua-dua bidang.

Ianya konsep yang bertujuan untuk merobohkan tembok pemisah anatara ulama dan bukan ulama sehingga dihindarkan terbentuknya satu ‘kasta’ yang mendapat kelebihan semata-mata atas sebab mempunyai sijil atau ijazah bidang keagamaan. Sekiranya diwujudkan ‘kasta’ sebegitu rupa sudah pasti masyarakat umum tidak akan tertarik kepada PAS dan lebih penting lagi, bukan itu kehendak Islam! Sepertimana juga bukan itu kehendak konsep ‘kepimpinan ulama’. Ianya akan dilihat mirip pada sistem thoekrasi Barat pada satu ketika dahulu atau turut dikenali sebagai ‘pemerintahan gereja’.

Perlu diakui juga bahawa tahap pemahaman lulusan agama terhadap ilmu agama yang diperolehi mereka tidak semestinya bersifat ‘haraki’ dan sejauh mana penghayatannya dalam konteks peribadi dan perjuangan masih tidak terjamin melalui sijil yang diperolehi mereka. Sambil itu, ilmu agama yang ada pada golongan profesional dan ‘bukan ulama’ juga perlu diakui. Lebih-lebih lagi mereka yang telah lama berjuang bersama PAS dan mempelajari agama dalam konteks perjuangan dan memahami Islam sebagai agama bersifat haraki.

Untuk menegaskan peranan yang saling menyumbang ke arah kekuatan PAS, ungkapan ‘gadingan ulama dan profesional’ turut juga dipopularkan.

MENONJOLKAN HUJJAH BERSIFAT ULAMA OLEH GOLONGAN PROFESIONAL

TGNA sering mengambil kesempatan menonjolkan keberkesanan proses ‘mengulamakan profesional dan memprofesionalkan ulama’. Ini dilakukan Almarhum apabila ada dari golongan profesional yang mengemukakan hujjah berasaskan agama yang terus dinilaikan Almarhum sebagai ‘hujjah ulama’. Tiada yang lebih mengembirakan TGNA dari mendengar golongan profesional mengutarakan hujjah berasaskan hujjah agama. Ianya sebagai bukti kejayaan proses ‘mengulamakan profesional’.

Dato Husam Musa, Sallahudin Ayob, Dato Mahfuz Omar, Dr Dzul dan ramai lagi biasa dipuji TGNA atas sebab ucapan yang mempunyai nilai keagamaan yang tepat.

Saya masih ingat salah satu peristiwa yang pernah disebut secara terbuka oleh TGNA berhubung hujjah yang saya kemukakan di muktamar PAS tahun 2009 apabila menegur tindakan UMNO/BN merampas Negeri Perak melalui ‘coup de tat aman’ sebagai tindakan yang tidak menghormati undang-undang dan amalan atau konvensyen masyarakat demokratik. Saya menyebut bahawa masyarakat Jahiliyyah Mekah turut menghormati undang-undang dan konvensyennya apabila Rasulullah (SAW) masuk kembali ke Mekah selepas Taif di bawah perlindungan Mut’im Bin Adi! Maka walaupun musyrikin Mekah ingin membunuh Nabi, tetapi konvensyen menghalang mereka kerana perlindung yang diisytiharkan Mut’im terhadap Nabi dihormati. Maka mereka tidak membunuh Nabi dan menghormati konvensyen Mekah. UMNO pula tidak hormat konvensyen demokrasinya sendiri! Hujjah itu telah disebut TGNA dalam temu ramahnya dengan Harakah sebagai ‘hujjah ulama’.

Begitu juga tindakan berusaha mencari perdamaian dengan PAS di Selangor melalui banner-banner ‘Selamat Datang Perwakilan PAS’ oleh Puncak Niaga yang mengelilingi Stadium Melawati, tempat Muktamar PAS bersidang pada tahun tersebut. Saya juga menyatakan bahawa ianya bagaikan tipu helah semasa perang Siffin apabila masyhaf Al-Quran diletak di hujung tombak tentera Muawiyyah, maka PAS wajib berwaspada! TGNA juga menyatakan pada seorang kenalan bersama, bahawa beliau pun sudah terlupa mengenai peristiwa perang Siffin itu dan mengucapkan tahniah kepada saya di atas penghujjahan saya.

USAHA MENGHILANGKAN PERBEZAAN DAN MENYATUKAN SAFF

Di antara ucapan terakhir TGNA untuk mengurangkan perasaan perbezaan dan jauh hati antara ahli PAS yang berkelulusan bidang agama dan yang tidak adalah kata-katanya pada September 2013. Beliau menyebut;

“Semua orang PAS ulama, sedikit atau banyaknya itu yang membezakan. Mana boleh orang PAS jahil. Semua orang PAS ulama belaka cuma taraf ilmu yang ada pada dia sedikit sebanyak itu atas dia, dia mengaji banyak mana, cebur diri dalam masyarakat, berpengalaman dan sebagainya”.

Kata-kata TGNA ini adalah lebih tepat dengan maksud petikan dari hadis ‘Ulama adalah pewaris Nabi’ yang terjemahannya bermaksud:

“Dan sesungguhnya para Ulama itu adalah pewaris Nabi. Dan sesungguhnya para Nabi tidak mewariskan dinar mahupun dirham hanya sahaja mereka mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambilnya (ilmu tersebut) bererti dia telah mengambil bahagian yang banyak”.

Hadis ini tidak menghadkan pengambilan ilmu kepada golongan tertentu semata. Ianya terbuka kepada semua berdasarkan kepada kesungguhan dan usaha setiap orang. Oleh itu setiap seorang mengambil mengikut kemampuan dan kesunggahannya. Dan setiap orang yang melakukannya menerima sebahagian dari ilmu yang diwariskan oleh Nabi.

SENARIO DEWASA INI

Malangnya dewasa ini sudah ada usaha untuk menjatuhkan golongan yang tidak berkelulusan agama dengan tuduhan dan fitnah yang sewenang-wenangnya. Mereka dituduh secara rambang sebagai berpegang kepada fahaman liberal, sekular dan sebagainya walaupun telah bersama dengan PAS berpuluh tahun. Mereka yang pernah diluluskan berkali-kali untuk menjadi calon PAS oleh MSU sendiri tetap tidak terlepas dari tuduhan liar ini.

Trend ini jelas bertujuan untuk memanfaatkan kedudukan seseorang sebagai berkelulusan agama atau yang ‘bersama dengan yang berkelulusan agama’ untuk mendapat kedudukan dan jawatan dalam parti. Amalan sebegini sudah pasti akan menjatuhkan martabat golongan agamawan itu sendiri kerana dilihat menjaja ilmu agama mereka untuk jawatan dan balasan dunia.

Sebagai bukti perubahan yang telah melanda PAS, ungkapan ‘gandingan ulama dan profesional’ yang popular pada tahun pertengahan 80an sehingga 2008, sudah tidak lagi kedengaran. Ianya diganti dengan ungkapan ‘pro-ulama’ atau ‘anti-ulama’.

KESIMPULAN

TGNA cukup khuatir PAS dijadikan parti golongan lulusan agama semata-mata. Beliau tidak senang dengan usaha menjadikan mereka sebagai kumpulan eksklusif dalam PAS. Ini akan menyebabkan masyarakat menjauhkan diri dari PAS. Sedangkan bukan itu kehendak Islam atau pun kehendak PAS itu sendiri. Walau apa pun jurusan kelulusan seseorang, tiada yang menghalangnya dari mempelajari agama atas usaha dan azamnya sendiri. Akhirnya kebenaran kata-katanya adalah berdasarkan hujjah dan bukan ‘statusnya’ sebagai Ustaz atau sebaliknya.

Sikap inklusif yang bersedia menerima yang bukan kelulusan agama juga sebagai ahli yang setaraf adalah sesuatu yang perlu dipertahankan demi masa depan PAS. Ia akan mempunyai kesan ke atas kemampuannya untuk meningkatkan tahap penerimaannya oleh masyarakat jelata. Sekiranya PAS terus cenderung ke arah memberikan status eksklusif kepada lulusan agama semata, maka apa yang ingin dihindari oleh TGNA akan terus berlaku. PAS akan dilihat sebagai parti theokratik dan otokratik.

Dalam keadaan itu PAS akan gagal dalam menunaikan tanggung-jawabnya sebagai parti politik berasaskan Islam yang menzahirkan keterbukaan Islam dan keadilannya kepada semua.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

No comments:

Post a Comment