Wednesday, January 2, 2013

BN: LOGO MACAM YAHUDI? ISHHH, TAKKAN KOT ...

Logo Barisan Nasional serupa dengan lambang puak Yahudi DAN

HASIL tinjauan gua di internet hari ini, gua jumpa beberapa benda yang agak mengejutkan untuk dikongsi kepada sahabat pembaca MiLo SuaM semua tentang logo yang digunakan pada parti Barisan Nasional.

Barisan Nasional yang ditubuhkan pada tahun 1973 iaitu merupakan gabungan 14 parti-parti di dalamnya menggunakan lambang yang sangat mirip dengan lambang yang digunakan oleh puak Yahudi DAN sejak sekian lama.

 
Menurut kepercayaan Yahudi, mereka terdiri daripada 12 puak-puak atau suku-suku iaitu, Benjamin, Ephraim, Manasseh, Naptali, Dan, Asher, Issachar, Judah, Zebulon, Simeon, Reuben, dan Gad. Setiap puak ini mempunyai lambang mewakili puak masing-masing.

Kalau kita lihat, lambang yang digunakan oleh salah satu puak Yahudi bernama Dan ini sangat mirip dengan lambang yang digunakan oleh Barisan Nasional iaitu menggunakan lambang dacing.



Malah pada tahun 1955-56, Israel ada mengeluarkan setem khas bagi memperingati 12 puak-puak Yahudi ini. Kalau kita lihat secara jelas, salah satu setem yang dikeluarkan bagi mewakili puak Dan, adalah setem berwarna biru menggunakan lambang dacing. ~ StampAlbum



Tidak cukup dengan itu, kalau kita lihat di laman sesawang gerakan freemason, lambang dacing juga digunakan sebagai lambang Grand Inspector Inquisitor Commander rujuk link ini ~ freemason.

Sebelum ini gagasan 1 Malaysia dengan slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan juga telah mencetuskan kontroversi apabila ia sangat mirip dengan konsep One Israel berslogankan People First yang dibawa oleh Perdana Menteri Israel, Ehud Barak pada tahun 1999.

 
Adakah semua ini satu kebetulan? Atau memang disengajakan? Dalam banyak-banyak lambang, kenapa lambang dacing jadi pilihan?

ReJaM© "Adakah Israel yang meniru Barisan Nasional? Kah kah kah... "

No comments:

Post a Comment