Sunday, July 23, 2017

PRU 14: ANTARA BIRU, OREN DAN HIJAU


Gendang pilihan raya ke 14 nampaknya sudah dipalu oleh parti politik dengan rentak masing2. Seminggu dua ni nampak meriah di sekitar tanjong malim, pakatan harapan telah membuka gelanggang melalui program membina semula negara dengan mempertaruhkan jaguh  mereka YB Rafizi.
Minggu ini diikuti dengan program permukiman MB perak di tanjong malim. Persoalannya dimana kedudukan PAS dalam perlumbaan politik hari ini, adakah PAS sudah kehilangan begitu ramai jaguh sehinggakan tidak boleh membuka gelangang kempen dalam tempoh terdekat ini di tanjong malim.
Dalam aspek yang lain, pakatan harapan telah memulakan strategi untuk menawan putrajaya dengan mengemukakan kempen 100 hari kemenangan PR. UMNO dan BN seperti biasa menggunakan gula-gula kebendaan dan pembangunan untuk memikat pengundi pada pilihanraya akan datang.
Soalnya apa strategi PAS untuk menawan putrajaya, satu2 isu yang nampaknya sangat rapat dengan pas adalah untuk menghukum orang yang salah, antaranya menaikkan hukuman melalui pindaan ruu355, sebat dikhalayak dan hudud. Walaupun hasrat pas dlm satu sudut ada baiknya, namun hakikatnya ia diluar kemampuan dan kawalan PAS, pas tidak mungkin secara bersendirian memenangi lbh 111 kerusi parlimen bagi jaminan sokongan pindaan perlembagaan.
Dalam masa yang sama PAS perlu mendapat perkenan majlis raja2, juga diluar kawalan PAS. Ertinya pas perjuangkan sesuatu diluar kawalan mereka sendiri. Hakikatnya PAS sedang bergelut untuk pertahankan kelantan sehinggakan tidak bernafsu menawan putrajaya.
Jika benar PRU ke 14 seawal oktober ini, dimana kedudukan pas?...Secara bersendirian seperti hari ini, bersama BN atau bersama PH. jika secara bersedirian maka orang seperti saya tidak akan mengundi PAS, kerana saya akan mengundi parti yang bersedia dan mampu memerintah putrajaya, tidak ada guna mengundi PAS parti nak jadi pembangkang.
Jika pas bergabung dgn bn, pertimbangan saya ialah sejauhmana pas blh mengubah kepimpinan yang ada dlm BN untuk berubah menjadi baik dan layak disandarkan harapan untuk memerintah dgn lebih baik pada masa akan datang, atau PAS yang hanyut bersama umno/bn.
Saya tidak fikir PAS akan kembali ke PH kerana ketelanjuran sudah terlalu jauh. Andainya PRU14 seawal oktober ini, dengan kedudukan PAS yang begitu lemah, maka pada hemat saya kepimpinan PAS tidak menjadi faktor kepada kemenangan kepada PAS, sebaliknya menjadi faktor kemenangan parti lain, jika kepimpinan PAS berjaya membendung penghijrahan pengundi pas kepada PH, PAS akan memenangkan umno/bn.
Jika kepimpinan PAS tidak berjaya membendung penghijrahan pengundi PAS, maka PAS akan menangkan PH. PAS akan kekal sebagai pembangkan atau penasihat...itu pun jika pas bertanding untuk menangkan partinya sendiri. itulah hakikat pahit yang harus ditelan oleh pejuang PAS.
Benar dalam pas masih ramai pejuang tulen yang ingin menaikkan syiar Islam melalui kemenagan PAS, namun PAS hari ini dimiliki oleh kepimpinan yang tidak punyai gagasan dan wawasan yang besar untuk menang.
Nasihat saya kepada pejuang PAS yang tulen dan ikhlas agar bertindak sebagai pendesak kepada kepimpinan yang sedia ada untuk punyai gagasan dan wawasan yang boleh membanggakan ummah, atau tukar mereka dengan kepimpinan yang lebih berwawasan untuk pacu kemenagan ISLAM.
Dr Rosli Mahmud
Kg banggol judah
Machang kelantan

No comments:

Post a Comment