Wednesday, July 12, 2017

Gobind: Apa yang berlaku kepada Ops Gopi SPRM?



 PETALING JAYA: Ahli Parlimen DAP, Gobind Singh DAP ingin tahu apa yang berlaku kepada Ops Gopi, tindakan Anti perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap di Melaka yang bermula pada bulan Mei dan yang mana beberapa anggota polis ditahan.

 Ahli Parlimen Puchong itu berkata beliau mahu penjelasan daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai nasib operasi yang diterajunya, sejak dua bulan sejak penangkapan dibuat.

 "Jadi kenapa semuanya telah senyap secara tiba-tiba?" Katanya.

 "SPRM harus mengakui bahawa ini adalah satu kes yang telah menimbulkan minat awam yang besar dan oleh itu mesti ada pembaharuan mengenai apa yang telah terjadi.

 "SPRM mesti menjelaskan sama ada tindakan telah diambil dan jika ya, apa tindakan? Sekiranya tiada tindakan telah diambil, beritahu kami mengapa? " katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 Gobind, yang juga pengerusi biro undang-undang DAP, berkata agensi itu juga harus menyatakan sama ada siasatan itu telah dilanjutkan ke Bukit Aman dan, jika berlaku, apa yang berlaku, kerana integriti pasukan itu dipertaruhkan.

 "Jika ada kekhawatiran bahawa ahli-ahli pasukan telah dikompromi, maka adalah penting bagi pegawai-pegawai ini untuk dikeluarkan segera dan tindakan harus diambil terhadap mereka.

 "Jika tiada apa-apa yang dilakukan dan semuanya diam, maka orang ramai akan kehilangan keyakinan di Bukit Aman," katanya, sambil menambah bahawa sistem keadilan jenayah di negara ini akan menjadi akibatnya.

 Beliau berkata aduan itu akan memberi kesan ke atas kemampuan anggota polis untuk bertindak secara tidak adil dan profesional dalam melaksanakan tugas mereka.

 Gobind menambah bahawa jika pegawai yang terlibat dalam kegiatan tidak sah melakukan apa-apa yang salah, mereka mesti dibersihkan.

 Beliau berkata ini adalah perlu bagi reputasi peribadi mereka serta Bukit Aman.

 Beliau berkata Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar juga perlu menyatakan apa yang berlaku dalam siasatan dalaman dalam perkara itu, jika ia diadakan.

Laman web Laporan Sarawak mendakwa memiliki dokumen dari sumber yang menunjukkan bahawa Gopinathan Krishnan, yang utama.

 Suspek ditahan pada bulan Mei sebagai "perantara" utama dalam sebuah rakaman perlindungan polis utama untuk kegiatan naib di Melaka, berada dalam hubungan langsung dengan Khalid.

 Ia berkata Gopinathan telah menghubungi adik ipar Khalid, Mohd Isa Hussin, yang didakwa menjalankan perniagaan menjual senjata api dan aksesori, Nilai Arms.

 Telah didedahkan sebelum ini bahawa anak perempuan Khalid memegang saham majoriti dalam perniagaan itu. ~ sumber

No comments:

Post a Comment