Sunday, July 9, 2017

Kemungkinan beban cukai naik, perancangan ekonomi Pemandu gagal?


A KADIR JASIN 9 JULAI 2017


Perancangan ekonomi Pemandu gagal?
PEMBATALAN cadangan memasukkan 60 jenis makanan ke dalam senarai cukai barang dan perkhidmatan (GST) adalah petunjuk kepada suasana yang tidak menentu dalam dasar dan prestasi percukaian kerajaan.

Di satu pihak kerajaan memerlukan pendapatan baru atau tambahan bagi menampung perbelanjaan yang meningkat dan mengimbangi kejatuhan hasil daripada sesetengah sumber.

Bagi yang kurang arif mengenai masalah fiskal dan kewangan yang sedang dihadapi oleh kerajaan sekarang, satu cara mudah bagi memahaminya adalah dengan melihat betapa cergasnya pihak-pihak penguatkuasaan seperti polis, Jabatan Pengangkutan Jalan dan majlis tempatan membuat operasi serta mengeluarkan saman dan kompaun.

Manakala daripada sudut perbelanjaan pula, rakyat jelata boleh melihat atau merasa sendiri dengan meneliti potongan peruntukan untuk sektor kemasyarakatan utama seperti kesihatan dan pendidikan.


Mereka tentu telah melihat atau merasa bagaimana hospital dan klinik kesihatan kerajaan mengawal pemberian ubat dan pengurangan drastik bilangan biasiswa pengajian tinggi oleh agensi-agensi pendidikan.

Keadaan ini diburukkan lagi oleh ketirisan yang berpunca daripada ketidakcekapan, salah guna kuasa dan rasuah.

Hal ini dilaporkan secara terperinci dan meluas oleh Ketua Juruaudit Negara dalam laporan tahunannya.

Di sini ada satu ironi yang hebat. Majoriti kakitangan awam dan agensi separuh kerajaan adalah Melayu dan beragama Islam. Tetapi daripada siasatan, tangkapan dan pertuduhan oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), kita mendapat gambaran mengenai betapa korupnya perkhidmatan awam dan penggerak politik kita.

Berbalik kepada cadangan mengenakan GST ke atas 60 jenis bahan makanan yang dibatalkan itu, ia adalah keputusan politik.

Kerajaan memerlukan wang dan mengarah pihak-pihak yang memungut cukai supaya mencari sumber baharu.

Tetapi pada masa yang sama, kerajaan mengakui sebarang tambahan kepada senarai GST akan membebankan lagi pengguna dan ini tidak baik untuk politik.

Kita kena faham iaitu pegawai-pegawai kerajaan yang ditugaskan mencari dan memungut hasil seperti Ketua Pengarah Kastam, (Datuk Indera) Subromaniam Tholasy, tidak peduli sama ada tindakan mereka membebankan rakyat jelata atau tidak.

Tugas mereka adalah mencadangkan dan melaksanakan pungutan hasil, khususnya cukai, bagi pihak kerajaan.

Lagi banyak cukai yang dikutip, lagi baik buat mereka. Itulah petunjuk utama prestasi (KPI) mereka.

Bagi mereka, lagi banyak hasil yang dipungut, lagi tinggilah KPI mereka dan lagi cerahlah peluang kenaikan pangkat.

Kebajikan rakyat jelata bukan masalah mereka. Itu tanggungjawab kerajaan.

Di pihak kerajaan pula, aspek kebajikan mempunyai ciri-ciri selektif. Manakala di satu pihak matlamat fiskal kerajaan adalah memungut sebanyak mungkin hasil, di pihak yang lain pula ia perlu memikirkan apa yang akan berlaku di peti undi.

Dengan Pilihan Raya Umum (PRU) semakin hampir dan persaingan bertambah hebat, aspek kedua dasar fiskal iaitu kebajikan rakyat jelata menjadi sangat penting.

Tindakan murah hati kerajaan menjelang PRU seperti bonus, sagu hati dan bayaran khas akan membebankan lagi kewangan negara yang sudah pun kritikal.

Jadi kita bolehlah menjangkakan iaitu walaupun senarai barang dan perkhidmatan yang kena GST tidak diperluas sekarang, ia mungkin laksanakan selepas PRU atau kerajaan memperkenalkan cukai baharu seperti Cukai Pelancongan.

Ini membawa kita kepada persoalan apakah fungsi kerajaan dalam situasi yang mencabar sekarang. Dalam pemikiran ekonomi, tugas kerajaan mudah saja.

Dalam suasana ekonomi baik, tugas kerajaan adalah memudahkan sektor perniagaan berkembang dan daripada pertumbuhan ekonomi ia mengutip hasil yang lebih banyak.

Manakala dalam suasana ekonomi yang lembap seperti sekarang, tugas kerajaan adalah membantu semua pihak yang menderita, khususnya golongan miskin dan yang berpendapatan rendah.

Maksudnya kerajaan buat duit masa ekonomi baik dan simpan sebahagiannya untuk masa ekonomi buruk. Kerajaan tidak boleh sekali-kali boros dan membazir apatah lagi berjoli. Wallahuaklam.

No comments:

Post a Comment