Tuesday, July 4, 2017

Kerja kerajaan maka wajib undi kerajaan? Ini jawapan Ustaz Azhar Idrus



"TOLONGLAH jadi cerdik, jangan jadi bodoh," itu kata pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus (UAI) dalam salah satu ceramahnya di Melaka yang disiarkan di YouTube berhubung pendapat segelintir pihak yang mengatakan "Orang bekerja dengan kerajaan wajib undi kerajaan dalam pilihanraya,"


Menjawab soalan penonton, kata UAI, dalam pilihanraya kerajaan tidak masuk bertanding, hanya parti-parti politik yang perlu diundi oleh rakyat, mana-mana parti yang menerima undi paling banyak itulah yang akan jadi kerajaan.

"(Parti) yang masuk bertanding tadi kerajaan tak masuk, masuk bertanding dalam pilihanraya kerajaan masuk dok? Tak masuk, parti-parti je bertanding, kerajaan tak bertanding, kerajaan jadi SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya) jaga je," kata UAI dalam rakaman video itu.

Kata UAI lagi, semasa pilihanraya kerajaan sedia ada sudah dibubarkan, maka hanya parti-parti politik sahaja yang bertanding untuk menerima undi majoriti bagi membentuk kerajaan.

"Ada orang kata tak boleh, mu (kamu) wajib undi kerajaan dalam pilihanraya, kita kata nak undi guane (macam mana) kerajaan tak masuk bertanding, kalau nak bertanding pun dok (tak) boleh (kerajaan) bubar dah, faham tak? Yang bertanding parti-parti politik, kerajaan dok bertanding," kata UAI.

UAI dalam rakaman itu, sambil berseloroh turut mengibaratkan orang yang tetap memilih pemerintah korup dan rasuah seperti orang yang tetap memilih juruwang (casher) kedai walaupun sudah diketahui terbukti berpuluh tahun mencuri duit syarikat.

"Macam kita buka kedailah, kita lantik seorang cashier (juruwang) jaga duit, 30 tahun dah rupanya dia ambil duit syarikat kita, nampak CCTV, ada orang cerita, habis bukti ada sokmo, 

"Lepas tu ada orang kata (cadang), ambil hok (orang) barulah, nanti bangkrap kamu, kita kata ambil baru karang, sama macam hak ni juga, ambik hok lamalah biar bangkrap pun bangkraplah," kata beliau lagi disambut dengan gelak ketawa hadirin yang hadir.


Read more: http://www.milosuam.net/2017/07/kerja-kerajaan-maka-wajib-undi-kerajaan.html#ixzz4lqRIRoUj

No comments:

Post a Comment