Tuesday, January 3, 2017

"PEMAKAN DEDAK ADA DI MANA-MANA" DAN MENYANGGAH HUJAH PENGARAH KOMUNIKASI BN


Tidak dinafikan bahawa tindakan bekas Pengarah Operasi Khas SPRM, Bahri Mohd Zin bersara awal adalah disebabkan terlalu kecewa dan tidak ingin terus menanggung dosa, meskipun tempoh perkhidmatannya masih berbaki kira-kira dua tahun lagi.

Kecewanya beliau bukan atas sebab-sebab peribadi, tetapi kerana keinginan untuk menegakkan kebenaran dan keadilan seolah-olah telah dihalang oleh pihak lain yang lebih tinggi berbanding dirinya.

Sebagaimana dipetik daripada portal FMT, Bahri berkata, "Saya kecewa kerana kes siasatan SRC International tidak boleh dibawa ke mahkamah sedangkan kes lain tidak menghadapi sebarang masalah.

"Bukan saja kecewa, malah saya rasa amat berdosa kepada 30 juta rakyat Malaysia."

Kepada Sinar Online pula, Bahri memberitahu, "Sepatutnya saya bersara pada 2018, ada lagi dua tahun tempoh perkhidmatan. Tindakan ini diambil kerana saya kecewa dan berdosa sangat kepada 30 juta rakyat Malaysia.

"Saya tidak mahu berbohong dengan diri sendiri, saya rasa amat berdosa kalau saya masih berkhidmat kerana agama kita secara jelas melarang untuk cenderung kepada kezaliman dan ketidakadilan...cenderung pun tak boleh, apatah lagi terus berkhidmat."

Lebih dari itu, sebagaimana yang dilaporkan media dua tiga hari yang lalu, Bahagian Operasi Khas SPRM juga sekarang ini semakin dikecilkan saiznya dengan beberapa pegawainya dipindahkan ke bahagian-bahagian lain.

Maka, di mana seriusnya SPRM di bawah kendalian Dzulkifli Ahmad selaku Ketua Pesuruhjaya yang baru mahu membanteras aktiviti jerung-jerung besar yang masih bebas berkeliaran dengan tindakan terbaru itu?
Masihkah Dzulkifli ingat dan berpegang kepada warkah terbukanya sempena 100 hari menjadi Ketua Pesuruhjaya SPRM yang dilafazkan dengan penuh semangat pada 8 November 2016 lalu?

Mereka yang jujur, ikhlas dan benar-benar berkhidmat untuk negara serta tiada kepentingan peribadi atau terghairah dengan dedak, jika berada di kedudukan Bahri, pasti akan turut merasa kecewa.

Ia seolah-olah memperlihatkan usaha gigih dan kejujuran mereka terhadap negara langsung tidak diambil kira.

Sudahlah  sebelum ini, ketika melakukan penyiasatan, tugas mereka diganggu dengan serbuan dan rampasan komputer oleh pihak berkuasa yang lain, hasil penyiasatan terhadap kes yang dianggap "straightforward" juga menjadi sia-sia akhirnya.

Hanya pemakan dedak yang tidak berasa apa-apa jika mereka diperlakukan seperti Bahri.

Yang lebih menarik, UMNO dan BN melalui Pengarah Komunikasi Strategiknya, Abdul Rahman Dahlan bukan saja pantas menjawab, bahkan secara terbuka menyangggah apa yang diluahkan oleh Bahri itu.

Ia dengan sendirinya menggambarkan Abdul Rahman yang mewakili UMNO dan BN seolah-olah tidak sealiran dengan pegawai kerajaan yang jujur, amanah dan benar-benar mahu berkhidmat untuk kebaikan negara.

Antaranya Abdul Rahman cuba menggambarkan SPRM hanya berperanan menyiasat dan tugas pendakwaan terletak sepenuhnya di tangan Peguam Negara dan pengasingan kuasa itu bertujuan mengelakkan mana-mana pihak menyalahgunakan kuasa mereka.

Kata beliau, "Tujuannya ialah untuk mengelakkan mana-mana pihak daripada menyalahgunakan kuasa mereka. Ini boleh berlaku jika pihak yang menyiasat juga diberikan kuasa untuk mendakwa. Apatah lagi kalau kuasa untuk mengadili juga diberikan kepada pihak yang sama.

No comments:

Post a Comment