Friday, March 22, 2019

Malaysia jatuh ke tangga 80 dalam Laporan Kebahagiaan Sedunia 2019



Malaysia jatuh ke tangga 80 dalam Laporan Kebahagiaan Sedunia 2019
Malaysia berada di tangga ke-80 adalah negara paling gembira di di dunia, berdasarkan Laporan Kebahagiaan Dunia 2019 (WHR 2019).
Walau bagaimanapun, ini merupakan kejatuhan besar dari tangga ke-35 pada tahun sebelumnya.
Kedudukan itu berdasarkan tinjauan yang dilakukan pada 2018, juga menyaksikan Thailand dan Filipina mengatasi Malaysia.
Dalam WHR 2018, Malaysia adalah negara ranking kedua tertinggi di Asia Tenggara, selepas Singapura yang ke-34 di WHR 2019, mengekalkan kedudukan teratasnya di Asia Tenggara, sementara Thailand dan Filipina masing-masing meningkat ke tangga 52 dan 69.
Sementara itu, Myanmar adalah negara paling rendah di Asia Tenggara, yang berada di tangga ke-131 daripada 156 negara dalam laporan itu, penerbitan tahunan United Nations Sustainable Development Solutions Network di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Terdahulu, Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad memetik WHR 2018, dengan mengatakan bahawa laporan itu secara tidak langsung akan menggalakkan lebih ramai pelabur asing ke Malaysia.
“Ia juga akan memberi inspirasi kepada pelbagai komuniti untuk menjadi lebih bertoleransi dan hidup harmoni,” katanya, selepas perhimpunan bulanan kementerian dan 2019 sambutan Hari Keamanan Sedunia.
Turut hadir ialah Ketua Pengarah Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Datuk Rokibah Abdul Latif.
Khalid berkata bagi Kajian Indeks Kebahagiaan Kebangsaan 2018, 10 pihak berkuasa tempatan dikenal pasti sebagai kawasan paling gembira, melebihi 90 peratus.
Kawasan itu ialah Kuala Terengganu, Petaling Jaya, Manjung, Batu Gajah, Bentong, Jasin, Jeli, Segamat, Padang Terap dan Bandar Baharu.
Beliau berkata data itu berdasarkan program Rangkaian Penunjuk Luar Bandar Malaysia (MURNInets), dan berdasarkan beberapa faktor.
“Ini termasuk persekitaran yang bersih dan komunikasi yang berkesan untuk menyelesaikan isu keselamatan dan gangguan.
“Faktor lain ialah kerjasama erat antara jiran, masyarakat dan pengurusan sampah dan sisa pepejal yang cekap,” katanya.


Berita penuh https://malaysiadateline.com/malaysia-jatuh-ke-tangga-80-dalam-laporan-kebahagiaan-sedunia-2019/

No comments:

Post a Comment