Wednesday, June 8, 2016

Fahmi Reza: 'Pihak berkuasa tak tahu bagaimana nak urus saya'


Aktivis Fahmi Reza berkata, beliau sudah lama bersedia untuk dipenjara kerana karya-karyanya.
Lagi pun, artis grafik yang belajar sendiri itu, sudah aktif dalam aktivisme politik melalui karya grafiknya sejak awal tahun 2000-an.
Tetapi akhirnya, karikaturnya berupa wajah badut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang membuatnya didakwa mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia pada hari Isnin.
Namun begitu, kata Fahmi, ia mengambil masa empat bulan selepas dia menyiarkan karikatur itu, bagi mereka memutuskan untuk mendakwanya di mahkamah.
"Anda tahu mengapa?" soalnya sambil menambah bahawa ia kerana apabila mereka membiarkannya, mereka mendapati dia masih tidak berhenti.
Sambil menegaskan bahawa beliau tidak akan berhenti, Fahmi berkata, kerana itu mereka terpaksa mendakwanya untuk menghukumnya supaya dia boleh dijadikan sebagai teladan.
Bercakap dalam satu ceramah di Kuala Lumpur malam tadi, Fahmi berkata sekiranya dia telah berhenti ketika pertama kali karikatur itu disiarkan "saya rasa saya selamat sekarang."
Satu lagi sebab mengapa ia mengambil masa empat bulan untuk dia didakwa, pada pandangan Fahmi, ialah mungkin ia kerana pihak berkuasa tidak pernah berurusan dengan seseorang seperti dirinya sebelum ini.
Menurutnya, kebanyakan yang mereka uruskan sebelum ini adalah yang pro-pembangkang, atau mesra pembangkang.
Kemudian terdapat dirinya yang dihentam oleh mereka dari pembangkang dan pemerintah.
Menurut Fahmi, pereka grafik mempunyai kemahiran yang ramai tidak miliki dan itu memboleh mereka menyalurkan mesej secara visual.
Bagaimanapun, Fahmi mengakui sukar untuk melakukan apa yang dia lakukannya, jika seseorang itu sudah berkahwin dan mempunyai anak, kerana perlu memikirkan tentang mereka.
Jika ada orang yang bergantung kepada anda, maka anda tidak boleh mengambil risiko dipenjara atau ditangkap, katanya.
"Jadi apa nasihat yang boleh saya berikan? Nasihat saya ialah jangan kahwin," katanya berseloroh, dan disambut gelak ketawa kira-kira 50 hadirin yang kebanyakannya terdiri daripada golongan belia.
Fahmi mengingatkan bahawa jika sesiapa mahu bersuara di Malaysia, maka mereka mesti sedar dan bersedia untuk menghadapi risikonya.
Fahmi pertama kali menyiarkan karikatur badut Najib pada bulan Januari, selepas Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali membersihkan Najib daripada sebarang salah laku berkaitan dengan beberapa dakwaan skandal kewangan.

No comments:

Post a Comment