Sunday, March 8, 2015

ROSMAH BUAT HUTANG, RAKYAT YANG BAYAR ...


GST Membunuh Rakyat !! Undur Najib Undur !!


Mafiaboss Melayu 


1. GST menguntungkan syarikat-syarikat pengeluar kerana mereka mendapat kredit GST daripada kerajaan. Syarikat boleh menuntut kredit GST mereka walaupun barang yang mereka keluarkan belum terjual. Manakala pengguna tidak mendapat apa-apa refund, pengembalian wang yang mereka belanjakan.

2. Sistem percukaian ini dikenakan kepada semua tanpa mengira berapa pendapatan seseorang. Ia berbeza dengan cukai SST sebelum ini dimana ia dikenakan mengikut pendapatan seseorang.

3. Menerusi GST barang akan meningkat naik berkali-kali ganda kerana pengeluar, pengedar berhadapan dengan kenaikan kos sementara kos itu ditanggung oleh pengguna, iaitu rakyat.

4. Pengumuman kerajaan dengan menyebut barang-barang tetentu dikenakan cukai GST tanpa menyebut barang-barang lain, (menjelaskan) adalah perangkap untuk mengenakan cukai ke atas barang-barang yang tidak disebut.

5.Kenaikan harga barang ekoran pengenaan cukai GST ini dilakukan secara taktikal di sinilah rakyat akan terperangkap dan tertipu kerana ianya tidak dijelas secara nyata.

6. Setiap urusniaga dijalankan ia dikenakan cukai GST, sebagai contohnya mereka menguruskan majlis perkahwinan (katering) juga tidak dapat dielak dari dikenakan cukai.


Manakala rasionalisasi kerajaan untuk melaksanakan GST kerana hendak menjana kewangan negara yang hilang serta memulihkan akaun negara yang mengalami defisit. Alasan ini tidak munasabah dan tepat kerana defisit akaun negara boleh diatasi sekiranya kerajaan tidak mengamalkan perbelanjaan boros.

Pada tahun lepas sahaja, sebanyak 20% daripada perbelanjaan negara mengalami ketirisan disebabkan berlaku perbelanjaan yang boros.

Wang negara boleh dijimatkan jika tidak boros berbelanja dan GST yang menyusahkan rakyat tidak perlu dikenakan.

(Kredit: Sdr Rafizi Ramli)

No comments:

Post a Comment