Monday, December 25, 2017

Isu Tanah Felda ‘Straightforward’, Tidak Perlu Untuk Tubuhkan RCI !


pahangdaily


PETALING JAYA: PAS berkata isu pindah milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, tidak memerlukan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menyelesaikan masalah itu kerana kes bersifat “straightforward” atau jelas dan mudah.
Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan berkata langkah yang perlu diambil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah mengkaji dan meneliti kronologi yang berlaku sehingga pindah milik berlaku kepada syarikat swasta terlibat.
“Antara yang perlu dikaji adalah keputusan Lembaga Pengarah Felda, perjanjian berkaitan antara Felda dengan syarikat berkenaan, transaksi pindah milik tanah kepada syarikat dan kepatuhan obligasi pihak-pihak sebagaimana perjanjian,” katanya dalam kenyataan media.
Jumaat lalu, polis mengumumkan penubuhan pasukan khas pada 13 Disember lalu untuk menyiasat kes kehilangan hak Felda ke atas tanahnya di Jalan Semarak dan akan memanggil bekas pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad bagi membantu siasatan.
Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 420 dan Seksyen 471 Kanun Keseksaan, iaitu penipuan serta pemalsuan dokumen.
PAS merujuk kepada kes transaksi tanah Felda bernilai RM270 juta di Jalan Semarak, Kuala Lumpur, yang dilaporkan berlaku tanpa Felda menerima sebarang wang daripada syarikat yang membeli tanah itu.
Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad “terpegun” pindah milik tanah institusi kerajaan boleh dilakukan begitu mudah. Beliau mula menyedari perkara itu pada akhir Januari.
Takiyuddin berkata PAS juga berharap siasatan terperinci akan dapat membongkar skandal lain yang melibatkan Felda dan anak-anak syarikatnya yang lain.
“Dengan ini, Felda sebagai institusi amanah dapat dibersihkan daripada unsur kepentingan peribadi ataupun kelompok tertentu,” katanya. #sumber

No comments:

Post a Comment