Monday, December 25, 2017

ISU FELDA : PAS GELEWAK DEPAN PINTU GOL



Setelah media mendedahkan Felda dikatakan kehilangan tiga bidang tanah bernilai lebih RM250 juta di Jalan Semarak kepada pihak lain, tiba-tiba Pas cuba berlagak menjadi jagoan isu Felda :

1) Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Yohanis Ahmad Aneq berkata, beliau terkejut dengan apa yang berlaku.

Kebimbangan PAS terhadap salah urus tadbir Felda menjadi kenyataan sekarang apabila media melaporkan agensi pembangunan tanah itu kehilangan hak ke atas sebidang tanah di Jalan Semerak, Kuala Lumpur. ~ SUMBER

2) Harakah edisi terbaru memfokus kepada isu Felda di muka depan akhbar tersebut dengan tajuk: HERET PENGKHIANAT FELDA



3) Memuatkan kenyataan Tuan Ibrahim Tuan Man : 



Kenyataan TITM inilah yang paling katun! Hanya sebulan lalu iaitu pada 6 Nov 2017, beliau membuat kenyataan “Saya berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh Pengerusi FELDA dan Pengarah Besar FELDA mengenai isu-isu yang dibangkitkan..."

Saya berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh
 Pengerusi FELDA dan Pengarah Besar FELDA mengenai isu-isu
 yang dibangkitkan - Tuan Ibrahim Tuan Man
 Beliau membuat kenyataan tersebut ketika Gagasan Sejahtera yang diwakili parti PAS, IKATAN dan BERJASA hadir ke Ibu Pejabat FELDA di Kuala Lumpur pagi ini bagi menyampai memorandum 6 perkara berkaitan FELDA kepada Pengerusi FELDA Tan Sri Shahrir Samad di pejabat beliau.

Tujuan khusus penyampaian memorandum tersebut ialah menuntut Suruhanjaya Siasatan Diraja menyiasat penyelewengan yang berlaku didalam FELDA.
“Saya berpuas hati dengan penjelasan yang diberikan oleh Pengerusi FELDA dan Pengarah Besar FELDA mengenai isu-isu yang dibangkitkan. 
 Pada mulanya kami sememangnya mahu satu Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan, akan tetapi setelah mendengar penjelasan dari FELDA, jadi kami tunggu hasil siasatan SPRM sebelum umumkan langkah seterusnya”, ujar beliau. ~ sumber
 Pas janglah nak perasan nak jadi hero dalam isu FELDA kerana  menurut Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda (ANAK), Mazlan Aliman, isu ini telah lama dibangkitkan sejak 2014.

 “Isu ini telah saya bangkitkan pada hujung 2014 kerana saya telah mendapat maklumat, Lembaga Pengarah FELDA berhasrat untuk membangunkan tanah seluas 22 ekar itu,” katanya. 


Mazlan membacakan isi kandungan laporan polis
 ANAK berdeza dengan sikap Pas yang hanya berrethorik dengan hanya membuat kenyataan tapi tanpa membuat tindakan susulan yang wajar.

 ANAK telah membuat laporan polis di Balai Polis Sentral Johor Bahru berkenaan kehilangan hak milik tanah Felda di Jalan Semarak, Kuala Lumpur seperti dilaporkan sebuah akhbar tempatan.~ sumber

Tetapi yang peliknya ialah kenapa tiba-tiba Pas beralih angin? Bukankah sebelum ini Pas tidak menyerang Umno dan dilihat begitu mesra dan sentiasa membela Umno Bn?

Sebagai contoh, Pas ketika berjumpa dan mendapat penjelasan daripada Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy, Pas pun kata 'berpuas hati' dengan penjelasannya.

Pas ketika bertemu dengan Pengerusi Tabung, Azeez Abdul Rahim, Pas juga kata 'PAS Puas Hati Tadbir Urus Tabung Haji'.  

Tapi di saat mutakhir ini, Pas menampilkan sikap yang sebaliknya... Walau apa pun sikap Pas ini seperti yang MSO gambarkan macam 'ikan keli dalam besin' - suka klu-klek!

No comments:

Post a Comment