Monday, December 25, 2017

Episod atau babak lucu Isu FELDA!!!


Oleh Peguam PAS - Dulu 

TAPAK projek pembangunan Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) di Jalan Semarak, 
Kuala Lumpur. - Foto Zunnur Al Shafiq
 1. Isu pertukaran hakmilik hartanah Felda di Jalan Semarak, KL yg dikhabarkan bernilai RM270 juta sedang hangat dibincangkan sekarang. 

2. Yang terkini, kita diberitahu pihak polis dikatakan akan mengambil kenyataan dari mantan Pengerusi Felda setelah beliau kembali ke tanahair dari luar negara. Utk rekod, pihak Felda telah, sebelum ini, membuat laporan polis. 

3. Antara perkara yg menggelikan hati saya bila membaca laporan media kes ini adalah :-

 a. Dikhabarkan hartanah tersebut telah dipindahmilik kepada sebuah syarikat tapi Felda tak dapat sesen atau sekupang pun duit meskipun dikhabarkan juga yang nilai hartanah itu bernilai jutaan ringgit.

 b. Hartanah yang dipertikaikan itu dikatakan dipindahmilik melalui kuasa PA ( "Power of Attorney" ) yang diluluskan di dalam mesyuarat Felda Investment Corporation Sdn Bhd ( "FIC" ) pada Jun tahun 2014 tapi dikatakan Felda hanya dimaklumkan pada 2.9.2014 dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Felda yang diminta untuk luluskan ke- belakang ( retrospectively ) apa yg telah diluluskan oleh FIC pada 2014.

 c. Pengerusi FIC dan Pengerusi Felda adalah individu yang sama. Untuk makluman, FIC adalah "bahu pelaburan" ( an investment arm ) Felda. 

d. Laporan polis telah dibuat tapi dilaporkan media laporan itu hanya menamakan syarikat yang berkaitan tetapi tidak menamakan "orang itu" ( faham fahamlah siapa ) dalam laporan polis tu. Bila ditanya mengapa tidak dinamakan, dijawab biarlah polis siasat. He he.. bukan apa Yb, yang kita takut bila tak namakan nanti, tiba-tiba nanti tak jumpa pula siapa yang salah atas alasan sebab tak namakan. 

e. Juga dilaporkan media ada kenyataan daripada SPRM yang kononnya kes ini nampaknya mungkin lebih kepada kes lemahnya urustadbir korporat ( weak corporate governance ) daripada kes penipuan ( fraud ) atau kes salah guna kuasa ( abuse of power ). Jika betul lah laporan tu, mesti dia sedang bergurau ( he must be joking ) agaknya. 

f. Sementara itu, Menteri di JPM yang jaga urusan Felda dilaporkan berkata Audit Bebas akan dilantik bulan depan untuk siasat sama ada wujud atau tidak "perlanggaran prosedur dalaman" Felda atau FIC dalam transaksi itu..Ehem..perlanggaran prosedur dalaman je Yb? Lagi satu Yb, macam terlalu rumit sangat isu ini hingga nak kena "engage" Audit Bebas yang akan pasti kena dibayar pulak ( dah lah kata Felda tak dpt sesen pun )..hentam saje lah labu. 

4. Komen saya sikit je... 

a. Bukankah Pengerusi Felda yang lama tu juga yang jaga Felda daripada tahun 2011 hingga Januari 2017.. Jadi , nak tanya sikit lah..ada tak lagi kontroversi2 yang lain selain yang ini ? Bukan apa, sebelum ni, kita juga dimaklumkan kontroversi pembelian 2 buah hotel iaitu di London (Hotel Park City) di kawasan mewah (upmarket) Kensington, London ) dan di Kuching (Hotel Merdeka Palace & Suites) oleh FIC juga dengan harga , orang putih kata " inflated price" (harga yg tinggi drp harga yg sepatutnya).Yang di London dibeli dengan harga RM 330 juta je. Khabarnya harga yang dibayar berlebihan itu sekurang-kurangnya RM 110 juta je. Yang di Kuching pula dilaporkan dibeli dgn harga RM 160 juta je- lebih tinggi hanya RM 50 juta je. 

b. Bukankah kamu semua dah tahu masa kamu lantik mantan Pengerusi Felda tu jaga Felda dulu yang parti kamu sendiri telah hukum dia kerana terbabit dalam "politik wang". Awat yang skrg kamu perlu nak terperanjat atau marah ( kalau marah lah) pulak sebab tak dapat sesen pun duit daripada pindahmilik hartanah yang bernilai jutaan ringgit tu? 

c. Teringat saya filem "3 Abdul". Abdul Wahub ( Almarhum Seniman P.Ramlee ) ketika memarahi abgnya Abdul Wahab dan Abdul Wahib yang ditipu Sadiq Segaraga dan Penasihat 25 persen misai kontot yang lebih kurang berbunyi " kamu berdua kan dah tahu yang saudagar Sadiq Segaraga tu saudagar penipu, yang kamu berdua pergi percaya kat dia buat apa?" ... 

d. Apa pun, jangan nanti kita dengar MO1 yang lantik Pengerusi Felda yang lama tu komen pula mcm dia komen kes IMAM dah le... 

e. Dan kita pun harap juga janganlah nanti ada yang kata isu ni juga masih "raba-raba" mcm isu 1MDB sudah le..bukan apa, kan belum ada "briefing" 2 jam drp Pengerusi Felda utk fahamkan orang2 tertentu.

 Allah lebih mengetahui. 

Ahli Parlimen Sepang 
24.12.2017 ~ sumber

No comments:

Post a Comment