Wednesday, December 7, 2016

Wala' Zahid Hamidi kepada seorang Kleptokrasi ..



 Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menyatakan wala’nya kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Razak dihadapan perwakilan parti itu dan beliau tidak akan sesekali derhaka kepada ketuanya.

  "Wala' ertinya taat ... Kita sebagai perwakilan bukan sahaja di dewan (Pusat Dagangan Dunia Putra), di luar dewan, di kampung, wala' kita tidak berbelah bahagi, wala' kita wala' yang ikhlas," katanya.

  Kenyataan Zahid ini seolah-olah menganggap Najib sebagai seorang Nabi yang wajib ditaati tanpa berbelah bagi! 

 Mungkin inilah pengajaran yang Zahid dapat timba setelah berkawan baik dengan Hj Hadi, manusia yang dianggap suci oleh pengikut-pengikut Pan- Malaysia Islamic Party (Pas)

 Kenyataan Zahid yang seolah-olah cuba menyamakan Najib dengan Nabi Muhammad SAW telah mengundang Tun Dr Mahathir mengulas secara sinis dengan berkata: "Nabi pun tidak mempunyai 2.6 bilion dalam akaunnya".

 Tiba-tiba ada pula NGO yang vangang gi buat laporan polis tuduh Mahathir buat kenyataan memperlekehkan dan menghina nabi!

 Tun Dr Mahathir pula yang dituduh menyamakan Najib dengan Nabi Muhammad?? Bingai sunggoh puak-puak Ngo nih!
 Dalam al-Quran, Allah perintahkan orang-orang beriman supaya taat kepada Allah dan taati Rasul sebagai taat yang tidak berbelah bahagi - dengar dan taat!

"Hai orang-orang yang beriman, athî’ûllah dan athî’ûr-Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu....."  (QS. An-Nisa [4] : 59).

 Tetapi untuk mentaati ulil amri, frasa athî’û dihilangkan... kerana ketaatan kepada ulil amri, perintah taat itu disyaratkan tidak dalam perkara maksiat.

لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ 
 Tidak boleh ada ketaatan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Allah ‘Azza wa Jalla. (HR Ahmad dari Ali ra). 

Saya tertarik dengan kenyataan YB Pokok Sena, Mahfuz  Omar :
Prinsip walak wajib diberikan kepada pemimpin yang sah, dan dalam konteks Umno iaitu presiden parti manakala bagi kerajaan ialah perdana menteri.

Mahfuz mendakwa sistem dalam Umno itu mirip kepada kesetiaan dalam kumpulan kongsi gelap “yang menjalankan kegiatan haram yang juga memaksa ahli kumpulannya setia bersama ketua kumpulan.”

"Seperti ahli kumpulan mafia yang belot atau khianat (tak walak) kepada ketua dan kumpulan akan dihapus,” katanya dalam kenyataan hari ini.

“Maka perkara yang sama berlaku dalam parti politik Umno apabila mereka yang bercakap benar menegak yang makruf dan menentang yang mungkar dilakukan pemimpin Najib dianggap tak walak pada presiden dan dihapuskan (pecat).”

Beliau justeru mengingatkan bahawa ketaatan dan kepatuhan sepatutnya diberikan kepada perkara dan tidak melanggar syarak, bukan ketaatan membuta tuli.~ sumber

No comments:

Post a Comment