Tuesday, March 10, 2020

ART OF MEROYAN



Oleh: Dr Tanaka Mustafa

1) Antara point ceramah Dr Mujahid sebentar tadi:

a) Melayu/Islam tak pernah menang dengan cara khianat
b) Melayu/Islam tak main pintu belakang
c) PAS meraikan kemenangan... kemenangan apa dengan cara khianat?
d) Perompak akan jadi menteri, apa akan terjadi kepada kita
e) Tiada rehat selepas ini, akan jelajah negara berjumpa rakyat.

2) Gaya ceramah Dr Mujahid diselubungi aura kemarahan. Logik lah, sasiapa pun dalam dunia ini mesti marah. Aik? Marah ya? Ya! Memang kami marah. Tua kutuk! Tak sadar diri! Nak Mampos! Demikian perumpamaan orang yang tengah marah yang digambarkan oleh P.Ramlee dalam filem Tiga Abdul.

3) Siapa tak marah, tengah elok-elok jadi Menteri Agama, tiba-tiba hilang jawatan dalam sekelip mata, tanpa pilihanraya, tanpa surat letak jawatan, tanpa apa-apa tekanan langsung daripada mana-mana pihak.

4) Marah yang keterlaluan boleh menghilangkan rasional dan fikiran logik. Dalam krisis yang berlaku selama seminggu tersebut, pengkhianatan adalah daripada krisis dalaman PKR - yakni team Azmin Ali dan Bersatu. Ia mengkhianati PH. Pengkhianatan ini menjadi asbab kepada keruntuhan kerajaan PH. Perdana Menteri letak jawatan, Bersatu quit, Kabinet terbubar. Habis. Itu kesan khianat.

5) Setelah kerajaan PH dimusnahkan oleh PH sendiri, negara kita tiada kerajaan. YDP Agong meminta Tun Mahathir untuk menjadi PM Interim sehingga PM8 dilantik. Maka umum mengetahui, tempoh PM interim adalah tempoh tiada kerajaan yang memerintah. Tiada pintu depan, tiada pintu belakang. Ia seolah-olah berbalik kepada keadaan selepas pilihanraya - yakni membetuk simple majoriti untuk menubuhkan kerajaan.

6) Dr Mujahid kena faham, dalam isu ini PAS dan UMNO tak ada kena mengena pun dengan perkataan khianat. PAS dan UMNO memang sejak kempen PRU14 lagi sudah menjadi lawan politik kepada PH. Istilah khianat adalah untuk geng sendiri yang berpaling tadah.

7) PAS dan UMNO sudah accept bahawa mereka sudah tewas dalam PRU14. Sudah lama move on. Hanya mampu bertekak dalam parlimen sahaja. Tak ada kuasa dan majoriti pun untuk berbuat apa-apa terhadap PH. Malahan krisis dalaman PH yang terjadi pun PAS dan UMNO tak ambil port.

8 ) Pertemuan team Azmin atau Bersatu dengan pemimpin UMNO yang mungkin ada, bukanlah ada satu keputusan untuk menumbangkan kerajaan PH. Tiada rancangan pun UMNO dan PAS untuk mengulingkan PH.

9) Setelah melihat keadaan Tun Mahathir vs DS Anwar tidak menentu dalam perebutan kerusi PM8, dan juga keadaan tiada kerajaan yang memerintah, PAS dan UMNO melihat keperluan untuk menstabilkan keadaan dengan memberi sokongan kepada team Tun Mahathir untuk kembali menjadi PM8.

10) Namun PAS dan UMNO menarik balik sokongan ketika Tun mahu ada DAP dalam kabinetnya. PAS dan UMNO tidak mahu terlibat dalam krisis PH, tetapi keadaan mesti distabilkan kerana ekonomi dan Bursa saham mengalami kejatuhan mendadak akibat kegagalan menentukan siapa PM8 antara Tun Mahathir dan DS Anwar.

11) Setelah beberapa u-turn dan plot twist, PAS dan UMNO menyokong cadangan supaya TS Muhyidin jadi PM8. GPS juga akhirnya menyokong TS Muhyiddin kerana GPS juga tidak sebulu dengan DAP. Akhirnya dapatlah TS Muhyididn angkat sumpan sebagai PM8.

12) Jadi, di manakah pengkhianatan PAS dan UMNO dalam krisis ini? Di manakah kemenangan PAS dan UMNO? Kemenangan PAS dan UMNO bukan pada "dapat tubuh kerajaan" dengan Bersatu. Kemenangan PAS dan UMNO adalah pada menghentikan kejatuhan index Bursa Malaysia.

13) PAS dan UMNO tidak mahu menyokong sesiapa pun daripada Bersatu atau Tun Mahathir atau DS Anwar. Option PAS dan UMNO adalah pembubaran parlimen dan telah pun dicadangkan kepada YDP Agong. Namun cadangan pembubaran parlimen ditolak YDP Agong. Jadi, option yang tinggal adalah antara menyokong TS Muhyidin atau Tun Mahathir sahaja. Tidak boleh berkecuali.

14) Dari titik ini, Dr Mujahid sepatutnya faham bhawa tiada istilah khianat, tiada pula istilah kerajaan pintu belakang daripada PAS dan UMNO. Jika hanya ada dua pilihan, sokong TS Muhyidin atau sokong Tun Mahathir sebagai PM8, nak buat macamana lagi. Terpaksa lah PAS dan UMNO sokong TS Muhyidin.

15) Takkan nak sokong Tun Mahathir yang berada dalam blok PH pula? PAS dan UMNO beri sokongan kepada TS Muhyidin setelah tiada kerajaan. Tapi, resmi orang meroyan - tibai sajalah kata kerajaan pintu belakang, bagi memainkan sentimen play victim kepada penyokong sendiri. Art of meroyan, kena play victim. Noob.

16) Lepas tu dalam ceramah bertekad mahu jelajah beri penerangan kepada rakyat pula. Nak membohongi rakyat pasal hikayat kerajaan pintu belakang lah tu. Carilah istilah lain yang lebih logik. Dan, untuk apa jelajah beritahu rakyat? Apa yang rakyat boleh buat? Nak ajak rakyat bangkit gulingkan kerajaan TS Muhyidin ke?

17) Walhal sepatutnya Dr Mujahid jelajah pusing negara ziarah ahli-ahli parlimen yang berpotensi untuk menyokong undi tak perchaya kepada TS Muhyidin 18 Mei nanti. Ahli-ahli parlimen ini lah yang akan mampu gulingkan TS Muhyidin, bukannya rakyat. Saja nak heret rakyat main politik. Kerja rakyat adalah makan pop-corn.

Sekian

No comments:

Post a Comment